Du er ikke alene

Det ble nok noen tårer i øyekroken på flere av oss som så Skam på fredag.

Den fineste setningen, og beste avslutningen på en nydelig eposide var med ordene “Du er ikke alene”.

Even er bipolar, en lidelse hvor man har episoder der man kan være manisk og depressive. Folk med lidelsen kan leve som normalt, men må ofte ta medisiner og få oppfølging av helsevesenet. Bipolar lidelse er en sykdom som er like mye fysisk som psykisk faktisk, visste du det? Det er noe som skjer med signalsystemet i amygdala i hjernen som gjør at de med bipolar lidelse ikke bare blir triste, men tungt deprimerte. Noen opplever å være så langt nede at de ikke vil leve engang. Noen ganger er det en trigger som utløser symptomene som en tragisk hendelse eller mørketiden. Andre ganger kommer det helt ut av det blå.

Even ble manisk i Skam. Man merket det på måten han snakket på som var usammenhengende og rask. Han hadde store tanker og levde kanskje ikke helt i virkeligheten. Han betalte for en dyr suite, selv om han bare er student på videregående. Han fikk ikke sove om natten av rastløshet og løp ut naken. Impulsene tok over og han tenkte ikke på konsekvenser.

Bipolar lidelse kan også være genetisk. I følge Helsebiblioteket er sjansen 5-10% for at de som har foreldre med bipolar lidelse får lidelsen selv. Selv om det ligger i genene så trenger ikke sykdommen få utbrudd før man evt havner i situasjoner som trigger det, som traumer eller lignende. Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg synes det er veldig interessant. Hadde jeg valgt å studere i stedet for å drive med musikk så hadde jeg valgt å utdanne meg til psykolog. Som jeg har sagt før – jeg skal kjempe for barn og ungdom med psykiske lidelser, iallfall gjøre litt, det jeg kan.

Igjen, takk til skaperne av Skam som tar opp så viktige temaer og som får psykiske lidelser i sentrum. Dette er med på å gjøre det mindre tabu og ikke lengre noe man ikke snakker om. 

Isak sa til Even “Du er ikke alene” det er nok de fineste ordene en som sliter kan få høre <3

Les også : 

JEG SKAL KJEMPE FOR BARN OG UNGE MED PSYKISKE LIDELSER

DU ER BRA NOK SOM DU ER

TIL DE SOM GRUER SEG TIL JULEMATEN

HOMOFILI, EN NATURLIG UTVIKLING AV EVOLUSJONEN?

KJÆRLIGHET

 

<3 S

 

4 kommentarer
    1. Jeg er veldig imponert over Skam og temaene de tar opp. Samtidig så er det så lett å relatere seg til, og da blir det også lettere å snakke om ting som er tabu eller vanskelig. Helt fantastisk! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg