Hjemmelaget frokostblanding

En ting jeg har savnet å skrive om på bloggen er om mat. Jeg er forferdelig glad i mat, men ikke like flink til å tilberede. Derfor vil en god venninne av meg som er flink til å lage det meste, poste en oppskrift hver uke fremover. Ønsker gjerne å vite om dette er noe dere vil ha mer av, og eventuelt hva dere vil ha oppskrifter på?

Nå over til Anna 🙂 

I starten av hver uke pleier jeg å lage en batch med frokostblanding eller bedre kjent som granola. Det tar maks 10 min å gjøre klart, resten tar ovnen seg av. 

Du trenger: 

  • 1 ss smør
  • 1 ss honning 
  • 1 ss brunt sukker 
  • 1 dl eplejuice 
  • 250 g havregryn
  • 150 g forskjellige hakkde nøtter (jeg bruker valnøtter, mandler og hasselnøtter)
  • 50 g solsikkekjerner 
  • 50 g sesamfrø
  • En klype salt

Bland sammen havregryn, nøtter, frø og salt sammen i en bolle. Bland eplejuice, smør, honning og brunt sukker i en kjele på lav varme til alt er smeltet. Hell så dette i den tørre blandingen å bland sammen med en slikkepott. 

Kle en langpanne med bakepapir og fordel blandingen utover langpannen. 

Plasser så midt i ovnen på 140 grader i ca 50 minutter. Rør gjerne i blandingen hvert 15. minutt slik at granolen får en jevn farge. 

Avkjøl blandingen å tilsette det du måtte ønske. Min favoritt er tørket frukt. 

Ha det over i en krukke og nyt til frokost. Min absolutte favorittblanding er med vanilje kesam, cottage cheese og blåbær. Har fått inspirasjon fra Trinesmatblogg

Ønsker dere en fin uke! Kom gjerne med ønsker til neste oppskrift.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg