Heimsnekkra genser

Det tok meg ca en måned, men endelig er jeg ferdig med strikkagenseren min, om jeg så skal si det selv så synes jeg den ble ganske fin og den kommer til å bli mye brukt. Det garnet jeg brukte er så deilig, mykt og varmt og genseren kan brukes til både skjørt, bukse og tights ( da kan man evt bare strikke den litt lengre)

Jeg brukte ingen oppskrift men fikk tips fra mormor. Men i tilfelle du vil strikke den, har jeg laget en liten uproff oppskrift her:

Legg opp 140 masker med lys brun Silk Mohair på en rundpinne nr 8 , stikk rett og vrang annenhver maske med kun 1 tråd til arbeidet er ca 5 cm. Nå legger du inn en tråd til for å få genseren tykkere (og en fin overgang, synes jeg da) Jeg brukte ett garn med forskjellige farger. Strikk denne ca 19 omganger. Deretter bytter du ut det flerfargede garnet med lys brun (slik at det kun blir lys brunt du strikker, men med to tråder) i ca 8 omganger (*kommer an på hvor lang du vil at genseren skal være) Her byttet jeg til kun det flerfargede garnet og strikket ca 8 omganger med det før jeg delte arbeidet i to, ett bakstykke 70 masker og ett forstykke 70 masker. Har strikket jeg ca 8 runder til med samme garnet frem og tilbake rettstrikk (genseren skal ha rillestrikken som forside så du trenger bare strikke rett hele veien) Nå bytter jeg farge til Lys brun igjen og strikker dette ca 7 omganger før jeg begynner på 1 rett og 1 vrang i ca 4 omganger, avslutt der og gjør akkurat det samme med bakstykke. Etterpå syr du de sammen på begge sider (dette blir på skuldrene) jo tettere du syr de sammen jo mindre blir halsen på genseren, jeg valgte å ha den litt vid da jeg synes det er fint med skulderløse gensrer for tiden.

Armer : Legg opp 26 masker med 1 tråd (lysebrun) på rundpinne 9 (og strikk frem og tilbake, så sy sammen etterpå) eller på fire pinner. Gjør som du gjorde i starten på genseren, 5 omganger med 1 rett og 1 vrang, så legg til en tråd til (flerfarget for eksempel) og øk litt og litt de neste omgangene til det tilsammen er 36 masker. Her følger du det stripete mønsteret til genseren, strikk armen så lang som du vil ha den, avslutt og sy den på det store arbeidet. Strikk én arm til.

Violà !

 

XOXO Sandra

 

Bilder er tatt av Lydia Gieselmann http://www.ratwalk.com, styling gjort av Hodo Musa http://hodovodo.com hår av Hege http://syndikatet.no og negler fikset av Neglsnekkeriet – http://www.neglsnekkeriet.no

 

38 kommentarer

Siste innlegg