Digital Mobbing

Jeg ble sjokkert og lei meg da jeg hørte en historie, fra en jente på 14 som er veldig nær meg at hun blir mobbet. Men mest skjer det på sosiale medier som blogger, nettsamfunn også epost, sms ect. Er dette det neste? 

Det som hovedsaklig skiller digital mobbing fra andre mobbeformer er at mobberen i stor grad kan være anonym, mens man tidligere møtte mobbeofferet ansikt til ansikt.

At barn og unge som får mobiltelefon eller nettbrett av foreldrene sine, i god tro om at det er for at de skal få tak i barna sine til enhver tid og at de kan holde kontakt med vennene sine, blir mobbet (!) Sendt stygge meldinger til, truet (!) og kalt det ene og det andre, er forferdelig. Bilder spres og personvern blir ikke tatt hensyn til.

Det gjør så vondt. Iåmed at jeg kjenner meg igjen i kommentarer, utfrysning og fysisk plaging, men dette har jo nådd ett nytt nivå!

Jeg kunne iallefall slippe det etter skolen. Nå er du ikke ferdig med å bli plaget når du kommer hjem engang lengre! Da er de der, de vonde kommentarene på telefonen din. På fritidssysslene dine. Mens du gjør lekser, ser på tv og leker med lillesøster. Noen der ute bare feeder på å gjøre andre lei seg.

Hva er grunnen til at barn og unge mobber?

I denne artikkelen fra Dagbladet sier de at mobbing kan gå i arv: http://www.dagbladet.no/2012/08/26/tema/sta_sammen/mobbekampanje/eksperter/arv/23127079/ 

Jeg kan se for meg at det stemmer. 

Min mor ordnet foreldremøte, snakket med rektor og lærer og jeg skulle bytte skole, egentlig. Det ble bare aldri til. Det som skjedde på foreldremøtene var at mamma ble sett ned på av møderene til mobberne. De kalte det for bagateller og lo av min mor. Da er det jo ikke rart, tenker jeg at barn er slemme med andre, de lærer jo hjemme at det er ok! At det er som en form for underholdning. Hvordan får sånne mennesker sove om natten? Kanskje de ikke engang vet det, eller bryr seg. Men jeg mener at foreldre burde ta mer ansvar for barna som erter andre. Lære dem fra de er små, man skal ikke snakke stygt til andre. Alle barn skal være inkludert i bursdager osv. Alle, eller ingen.

Jeg vet det blir mye “mitt barn gjør ikke noe galt” og “det var ditt barn som startet”.

En annen jente jeg kjenner er handikappet og måtte derfor sitte på en spesiel stol i klasserommet. Hun ble plaget på sms, utfryst og kalt de verste tingene av andre barn. Moren hennes, som er en venninne av mamma, kalte da også inn til foreldremøte hvor hun møtte en forelder til en mobber som sa “Ja hun sitter jo der og tror hun er noe på spesialstolen sin, så da er det vel tilpass åt henne” Det er jo ikke da rart at barnet hennes mobber.

Trist synes jeg. Dette er ett tema som er så alvorlig også fordi det kan prege ett menneske resten av livet. Og i noen tilfeller, ødelegge livet dets. Jeg utviklet spiseforstyrrelser.

VI leser mye om temaet for tiden. Heldigvis er det kanskje mer fokus på mobbing nå enn før. Lærere vil gjøre en innsats, men hva med foreldrene? Det er vel i hvert hjem det startes?

Som denne mannen som har en datter som ble utsatt mobbing også via Snapchat ect. Han ringte foreldrene til mobbern, som viste seg å være en mobber selv. 

Erna vil nå at det er MOBBERNE som må bytte skole, men kan noen fortelle meg om at det noen gang har skjedd?

Det som er med mobbing er at offeret helst ikke vil snakke om det til noen. da blir det bare verre mener ofrene. Eller som Odin sa : ” Det hjelper ikke å si ifra, de gjør ikke noe uansett”. Hans historie fikk meg og sikkert en hel nasjon til å gråte, iallefall få vondt, vondt av han og foreldrene hans. 

Til dere foreldre der ute som har barn som blir mobbet; det må være så halt jævlig for dere og så frustrerende at dere ikke får gjort noe. Jeg fant dette lukkede internettforumet hvor man kan møte andre foreldre som forstår de følelsene og spørsmålene man sitter med. Man får tilgang ved å sende mail til: [email protected]

Hva kan jeg si til denne jenta som jeg er så glad i, hva kan jeg gjøre for å hjelpe henne?

INFO

Digital mobbing

  • Digital mobbing kan lett spres og føre til stor skade for den som blir utsatt for krenkelsene og hetsen.
  • Du har ingen kontroll over hva andre gjør med innholdet og det kan være vanskelig å fjerne.
  • Når du videresender en mobbemelding eller et bilde, er du selv med på mobbingen.
  • På brukhue.com finner du en oversikt over hvem som kan hjelpe med hva.
  • Konfliktrådet kan bistå i å snakke om konflikten
  • Slettmeg.no kan hjelpe med tips og råd til hvordan du får slettet uønsket innhold på nettet.
  • Røde Kors sin hjelpetjeneste, “Kors på halsen” er gratis og anonym. Du kan ringe, sende melding eller chatte. 
    Kilde:Ung.no

Det er nok av elendighet i verden.

Hilsen en frustrert Sandra

9 kommentarer
    1. VIKTIG!👍 Det er forferdelig at folk kan gjøre noe sånt mot andre.. De som gjør det, kan ødelegge et liv foralltid f.eks at den som bilr mobbet tar selvmord!!🙈 Det er U-nødvendig, folk er FORSKJELLIGE og det må man bare tolerere❤️ Dette er ordentlig ille, forferdelig.. VELDIG.. Veldig trist!🙈❤️❤️ Du er god, Sandra!!

    2. Jeg synes det er så fint at du tar opp dette! Jeg går på ungdomskolen og har sammen med en klasse kamerat laget et læringsprogram vi kaller “anti mobbing=nei til mobbing” det er tilpasset små skolen fordi mobbing er noe som må stanses FØR det har begynnt! Dette lærings programet består av praktiske oppgaver som viser barna at det er morsomere å stanse mobbingen enn hva det er å se på at noen blir mobbet! Mobbing er et viktig tema som jeg synes det er viktig at vi tar fram og stanser det!💕🙏

    3. Mobberne blir jo ikke kvitt problemene sine selv om de bytter skole. Det er så forferdelig trist hvordan ting har blitt… Kanskje verktøyene for blokkering må utbedres? Sett fra et digitalt perspektiv.

    4. Flott innlegg Sandra!
      Det er makaløst så tøffe mennesket blir når en kan være anonym, de små hyenene samler seg i flokk, og dessverre er det ikke bare småttingene som tøffer seg. Også det en kal kalle gæmlisser (sure digitale kjerringer på 40-50-60 år) kjører hardt på bloggene sine.
      Slarva har det som livsoppgave å gå etter disse, men med blekk og humor, og det blir ikke godt mottatt for å si det mildt.
      Jeg er glad du fronter dette frøken Sandra, og håper hyeneforeldre våkner opp og tar sine ufordragelige små poder kraftig fatt. Jo, ditt barn mobber også! Innse det!

    5. Jeg har opplevd èn gang at en mobber måtte flytte skole. Han var også den verste, skal ha blitt bedre etter skolebyttet, men hva vet jeg.
      Men han byttet pga skole og autoritetsvansker, ikke pga mobbingen han utførte, hvilket er litt dumt sett fra det punktet. Men omtrent hele klassen på vel 30 stykker fikk det bedre på mange måter, inkludert meg, og trolig han også etter det lille jeg har hørt.
      Synes det er så fælt hvordan både mobberes foreldre og skoleverk ikke tar tak! Det spiller ingen rolle hva DU ser, du skal høre på mobbeofferet! ALLE håndterer ting forskjellig og i forskjellig grad og de fleste tilfeller (ja om ikke alle) MÅ det gjøres noe!

    6. Mobbing må tas allerede i hjemmet. Det er helt klart. For barna lærer den oppførselen fra noen. Når Erna sier at barna som mobber må bytte skole så er hun like langt ut på jordet som hun ellers er. Ekskludering av hverken den ene eller den andre er ikke løsningen. En mobber som havner på ny skole kan gå fra å være mobber til å bli mobbet selv.
      Det er absolutt ikke tolererbart å gjøre noe slikt.
      Foreldrene er nøkkelen. Skolen burde kunne presse foreldre til mobbere hardere til samarbeid med mobbeoffers foreldre. Løsningen er ikke ekskludering, løsningen er inkludering.
      Din gamle skole Granmoen var faktisk på en verstingliste når det gjelder mobbing i fjor. Og iløpet av året skal blant annet jeg prøve å se på potensielle årsaker til dette. Granmoen er eneste skolen som har så høye tall i Vefsn nå.
      Men ellers, stå på! Jo mer man snakker om dette temaet jo flere foreldre blir klar over det.

    7. Andreas: Tusen takk for kommentaren. Ja Granmoen har vært fæl når det kommer til mobbing. Jeg kjenner menge som har, er og ble selv mobbet der… Noe må gjøres!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg