Ikke kommenter hva jeg spiser!

De som har lest bloggen min i desember skjønner kanskje at jeg elsker jul og kan være flink til å romantisere den. Jul er jo den koseligste tiden på året! Julekos, julestrømper, julekaker, julegodt, julemat..

I julen skal alle være venner, selv om man egentlig kanskje ikke liker hverandre. Da skal alle smile, selv om de har det vondt. Da skal alle gi gaver, selv om de er blakke. Da skal alle elske vinteren, selv om man fryser. Da skal alle spise julemat, selv om det, for noen, kanskje er vanskelig nok å bare få i seg mat. Kanskje det er litt vanskelig å skulle “kose” seg, og kanskje det blir litt ekstra vanskelig rundt denne tiden siden du føler at du MÅ KOSE DEG, du også. Kanskje du må late som.

Jeg skrev et lignende innlegg i fjor (Til de som gruer seg til julematen) og vil gjerne si det igjen til de der ute som kjenner noen som sliter med spising, eller kanskje du er en som gjør det selv. Kanskje de eller du ikke vil innrømme at de/du har spiseforstyrrelser, men bare er litt FOR sunne. For de/oss (jeg var sånn tidligere) kan denne tiden av året være ekstra vanskelig. Iallfall hvis andre påpeker det.

Jeg skal ikke fortelle noen hva andre skal eller ikke skal gjøre, jeg vil bare si at jeg ville satt pris på om folk ikke kommenterte hva og hvor mye/lite jeg spiste. Jeg hadde ønsket, hvis jeg var vegetarianer, at folk lot være å si at jeg kun spiste kaninfôr fordi jeg ikke likte tanken på at ribben på bordet en gang hadde vært ett levende vesen. Jeg hadde ønsket at, hvis det var utenfor min trosretning å spise gris, at folk ikke kommenterte det, bare respekterte det. Jeg hadde ønsket, hvis jeg hadde hatt spiseforstyrrelser, at folk ikke stirret på meg for hvert tygg jeg tok. Jeg hadde ønsket at jeg ikke måtte lyve om, hvis jeg ville være sunn, hvorfor jeg ikke vil ha den og den julekaken. La folk få spise det de vil.

Personlig, fra en jente som slet i mange år med bulimi og overspising: Ikke kommenter hvor mye eller lite julemat og godteri jeg spiser, please. Takk.

Er det noen som kjenner seg igjen her? Kommenter gjerne under <3

LES OGSÅ:

NÅ KOSER VI OSS

DU ER BRA NOK SOM DU ER 

KJÆRE DUMME DEG

 

16 kommentarer
    1. Hei Sandra. Nei kjenner meg ikke igjen egentlig. Men for oss som ikke er der er det et viktig tema også. Rett og slett for å ikke lage sammenkomster ubehagelig for de som sliter med dette. Dette kan være grunner til at de som gjør ikke ønsker å delta. Bra innlegg. Ønsker deg en flott dag og et Godt Nyttår.

    2. Sandra, my beautiful girl. Eat what you like and be free to do it. It’s a struggle. but it’s Christmastime. So Be Happy and EAT!!! <3 <3 <3

    3. Takk for at du engasjerer deg, dette trefffer meg rett i hjertet. Dette med mat er et sårt tema for meg, og det å slippe at folk sier noen om meg og maten min hjelper mye. Takk for innleggende du poster 🙂 Godt nyttår Sandra

    4. Kjære tøffe flotte SuperSandra. Er så utrolig glad for at du tar opp hansken og kjemper for det du tror på og mener! Verden trenger flere som deg. No fake, no filter people! Ekte mennesker med sunne og gode verdier. Stå på kjemp for det ekte og gode i alle mennesker.

    5. Hei Sandra;) ja jeg sliter veldig med mat, og kjenner meg veldig godt til det tema det 🙁 er ikke en god følese og ha og igjen så lar jeg noen ganger gå uten mat i noen dager eller timevis for jeg klare det ikke eller så er det igjen at jeg føler meg ikke bra nok:/ hater kroppen min, har prøvd trening, litt av hvert men jeg klare det ikke for jeg takler ikke for mye folk rundt meg :/

    6. Jeg har heldigvis aldri hatt problemer med mat, men for de som har hatt eller har det må jula være ei trasig høytid.
      Det jeg strever med i denne tida er ensomhet. Jeg har familie rundt meg i høytida, men likevel kjenner jeg en ensomhet når jeg nå i dag på nyttårsaften scroller gjennom Facebook, instagram og snapchat, og ser bilder av alle festene som foregår. På Facebook har alle en oppsummering av året sitt, hvor noen har giftet seg, noen har fått barn, noen har kjøpt hus, men alle har opplevd mange gleder og ser veldig fram til det neste året. Jeg føler hver nyttårsaften er slik. Man sitter og ser på alt det fantastiske alle andre har opplevd, og selv lever jeg det samme livet, uten forandring og alene.
      Jeg beundrer deg for det initiativet du tok med å ringe til ensomme mennesker i jula. Både julaften og nyttårsaften er vanskelige dager når man føler seg alene, og ikke ser hvordan ting kan bli bedre. Så jeg håper som før at det nye året skal bringe med seg noe eller noen som vil gjøre hverdagen lettere. Håper du får et supert år Sandra!

    7. Utrolig bra skrevet! 🙂 Har selv hatt spiseforstyrrelse for flere år siden, og husker godt familiesammenkomster med kaker o.l.. Ikke kjekt å få mye kommentarer og blikk. Det gjør det bare mye verre.. Heldigvis er jeg “bra” nå. Men tror slike kommentarer kan “trigge” mange negativt.
      Helt enig i at folk må slutte å kommentere menneskers ulike matvaner, men ha respekt! Føler også med vegetarianere og veganere m.fl iblant. Flere som får høre mye rart desverre..

    8. JAAAAAAAAAAA, endelig noen som ser det fra min synsvinkel:) synes det er kleint og spise i sosiale sammenhenger, ikke fordi jeg sliter me å spise, men fordi jeg synes hele situasjonen er klein!! netopp fordi jeg er redd for å få kommentarer som at , du spiser forlite eller formye! eller feil mat..osv.KLEINT!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg