Seriene du bare MÅ SE

I jula har jeg dessverre vært syk så har ikke vært den flinkeste til å oppdatere bloggen, men det fikk meg til å skrive denne posten her! For det jeg har brukt mye av tiden til er å slappe av og ligge under dyna og da er det deilig å kunne se på en god serie. Når jeg har tid til overs eller en pause i hverdagen så er jeg en skikkelig serie-junkie. Jeg koser meg da med en kopp varm drikke, med strikketøyet mitt og en hund i fanget.

Akkurat nå er jeg hekta på serien Jessica Jones.

Den handler om en tidligere heltinne som prøver å få livet sitt på plass igjen etter å ha blitt manipulert og hjernevasket av skurken i serien, Kilgrave. Hun starter sitt eget privatetterforskning-byrå men sliter med posttraumatisk stressyndrom og drikker for å klare hverdagen. Man følger henne i sakene i byrået sitt, samtidig som hun er fast bestemt på å få Kilgrave dømt. Serien er veldig spennende og jeg liker at vi får innblikk i psyken hennes og hvordan hun takler den mørke fortiden sin. Serien er skapt av Melissa Rosenberg, som også var hovedforfatter på «Dexter» noe som får meg over til min neste serie på “MÅ SE” lista.

Dexter

Dexter hadde en traumatisk opplevelse da han som 3 åring så foreldrene sine ble drept på verst tenkelig måte. Til åstedet møtte politimannen Henry Morgan opp og adopterte den foreldreløse gutten. Hendelsene gjorde Dexter en “smule” unormal, han er helt følelsesløs og har en sterk trang til å drepe. Henry lærte da Dexter å kanalisere sin grusomme “hobby” ved å lære han hvordan ikke å bli tatt, hvordan drepe folk han mener fortjener det (kriminelle som har unnslippet rettsystemet for eksempel eller onde sjeler) og hvordan leve så normalt som mulig uten å vekke mistanke. Dexter jobber ironisk nok i Miami Police department som blodsprutanalytiker, her finner han ofrene sine og blir etterhvert ekspert på hvordan å drepe, uten å levere spor etter seg. Spennende!

Cougar Town

Jeg elsker at denne serien er så enkel, så deilig og morsom på samme tid. Serien er laget av Courteney Cox fra Friends (se under) og ektemannen. Man blir kjent med Jules etter hennes skilsmisse med mannen Bobby , sammen har de sønnen Travis. Man følger Jules i dating, jobb og vennskapet hun har til den ganske negative bestevenninnen Ellie og fargerike Laurie. 

Friends

Ja, jeg ser fortsatt på det! Da DVDer var tingen hadde jeg alle serie-boksene. Jeg blir liksom aldri lei av karakterene i gjengen vår – Chandler, Phoebe (min favorittkarakter) Joey, Monica, Rachel og Ross. Hvem skulle vel ikke ønske at de var en del av denne vennegjengen?

Modern Family

Komedieserie som følger diverse familiesammensetninger og deres svært så morsomme hverdagsliv og hverdagsutfordringer. Du føler etterhvert at du blir kjent med de herlige karakterene. Får meg alltid i godt humør. MÅ SEES!

Blacklist

Denne. Serien. Er. Fantastisk. Raymond Reddington overgir seg frivillig til FBI etter å ha vært på rømmen i flere tiår med en liste over de farligste kriminelle i verden. Denne listen er han villig til å dele og hjelpe til med i bytte mot amnesti (at han slipper å bli straffet for sine tidlige kriminelle handlinger). Han insisterer på å få jobbe med FBI-agenten Elizabeth Keen. Men vi får ikke vite hvorfor, hvor han kjenner henne fra, eller hva historien hennes/deres er før uti serien. I nesten hver episode kommer Reddington med ett navn fra hans “Blacklist” som FBI skal løse samtidig som vi følger hans hemmelige liv som kriminell. Elizabeth Keen er ivrig på å få svar og det er jeg også!

Empire

Som Sigurd Vik i p3.no skrev: 

“Jeg har kun sett en episode av Empire, men jeg er allerede hekta. Dratt inn i en serie som kombinerer virkemidlene fra fengende klassiske familiedramasåpeserier med en kul og spennende musikkverden. Det hele pent plassert i øverste sjikt av den amerikanske hip hop- og RnB-industrien. Og der svinger det fra første stund. Serien gjør god nytte av musikkbransjens iboende «slå seg opp og fram»-drøm. Og byr på en rekke herlige figurer, med karikerte trekk, som treffer rett i «liker/liker ikke»-nerven, men som samtidig har mer enn nok kompleksitet til å stadig utfordre hvem vi heier på.” Jeg må si meg enig!

Serien er en slags urban musikal med både spenning og bra musikk produsert av selveste Timbaland ! 

Girls 

Vi følger den håpefulle unge skribenten Hannah Horvath i New York med vennegjengen. Sammen navigerer de seg gjennom tyveårene.

Deilig usminka jentedrama. Lena Dunham har laget serien som er inspirert av egne personlige opplevelser, og spiller hovedrollen.

 

Game Of Thrones

“Dette er Lord of The Rings, men med sex” sa seriens store stjerne Sean Bean med glimt i øyet da han ble bedt om å beskrive serien. Dette er en serie om begjær, makt, lojalitet og svik. Og den mest-sette serien på HBO noensinne. En serie hvor alt handler om å få verdensherredømme. Om hvordan og hvem man er villig til å dolke i ryggen for å få det.

Dette var mine favoritter for tiden, kom gjerne med tips om flere deilige serier i kommentarfeltet! 🙂

Nå skal jeg i studio ! 

Snakkes

Klem Sandra

 

14 kommentarer
    1. Åhh dette innlegget var supert for min del! Jeg elsker serier og trenger noe nytt å se på, og her var det flere jeg ikke har sett, så må teste ut 🙂

    2. Jeg har blitt hekta på serier jeg også!! Fortiden ser jeg på arrow, men så på roswell for noen uker siden (den er jo gammel).. Life unspexted er bra, top of the lake (miniserie fra netflix)..

    3. Jeg må anbefale å se disse, ettersom jeg ser du liker mye det samme som meg:
      – Master of None (knallbra komedie som seerene seriøst)
      – Side om Side ( Tore Sagen er jo konge)
      – Unge lovende (Endelig norskt svar på girls)
      – Jane the virgin ( En gravid jente som er jomfru? Det kan ikke bli bedre)
      – Twin Peaks (et must for krimelskere)

    4. Elsker flere av disse seriene! Favorittserien min er Friends, den blir jeg aldri lei av 🙂
      Liker også GoT, Dexter, Modern Family, og ikke minst Jessica Jones 🙂 Utrolig kult med en Marvel-serie med en kvinne i hovedrollen. Jeg likte nok Daredevil-serien enda bedre, men denne var nesten like bra.
      Kan anbefale;
      – Jane the Virgin
      – Parks and Recreation
      – Master of None

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg