JULEN OG MINE TRADISJONER

<a href=”http://www.bloglovin.com/blog/13534307/?claim=ak2n8twfda4″>Follow my blog with Bloglovin</a>

Nå nærmer det seg jul og jeg gleder med sååååå mye! Til de koselige julefilmene, ribba, gløggen, familien, kosen og avslapningen.

Jeg er så heldig at jeg har en mamma som alltid har skapt istand jul hjemme, med koselige juletradisjoner. Det var faste dager ting skjedde på i min familie. 

Lillejulaften ble det vasket til jul og pyntet. På ettermiddagen spiste vi grøt med mandel i, kanskje vi hadde invitert noen familiemedlemmer, og på kvelden var det tv-titting, gløgg og “Grevinnen og hovmesteren” på NRK. Etter vi (jeg og lillesøsteren min Andrea) hadde lagt oss natt til julaften ble treet pyntet, det skulle være ferdigpyntet over natten. Jeg fikk jo aldri til å sove natt til julaften, jeg var så spent! Hvordan så treet ut, som noen ganger jeg og pappa hadde vært i skogen og hugget? Hvor manga gaver lå under? Kom nissen seg igjennom pipa? Hva får jeg i julesokken i år?

Jeg våknet alltid kjempetidlig julaften men heldigvis var det barnetv fra tidlig om morgenen. Jeg hadde fått julesokk av nissen med bladet “Topp” eller “Knoll og Tott”, en liten gave og masse godterier i. Juletreet så magisk ut og på det hang den samme lille julepynten jeg hadde laget i barnehagen. 

Da mamma og pappa stod opp spiste vi en deilig julefrokost: Da hadde vi tebriks (noe deilig rundtstykkegreier mamma pleide å lage) gomme (hjemmelaget pålegg laget av melk) fra Lofoten og kakao med krem.

Etter frokost var det på med julestasen for da skulle vi i kirka, og som regel var jeg med i ett eller annet julespill hvor jeg sang. Tre år på rad var jeg Maria, jeg elsket det.

Da vi kom hjem var det ikke lengre til middag og da spiste vi ribbe og julepølser med saus, potet, rødkål og potetgull faktisk. Jeg drakk favoritt-julebrusen min og til dessert fikk vi servert riskrem med jordbær saus. Tiden fra etter middagen til at pakkene skulle åpnes føltes som en evighet, men heldigvis hadde jeg en lillesøster å leke med. Da det var “pakketid” hadde vi også en spesiell måte å lese de opp på. Den eldste i huset skulle lese på gavelappen og dele ut én og én gave så vi alle så hva alle fikk. Da farfar var der var det han som leste opp. Det var tradisjon. 

Etter gaveåpningen lekte vi med det vi hadde fått til sengetid, så var det natta.

Her har jeg og Andrea fått hjemmestrikkede luer og gensere av mormor

1. juledag skulle vi være pyntet til julemiddagen og vi fikk ikke forstyrre andre familier eller leke med andre barn denne dagen , den var hellig. Til middag hadde vi pinnekjøtt.

2. juledag var det torsk til middag

I romjulen hadde bygda mi en hyggelig tradisjon som var at vi alle møttes ett sted, vi var kanskje rundt 50 stykk, så gikk vi tur sammen med akebrett og sparker. Da vi kom frem fikk vi gløgg.

Jeg kjenner at jeg gleder meg til å skape egne tradisjoner med min familie når jeg får barn, kanskje vi kommer til å ha de samme jeg hadde? Bortsett fra pyntingen da, den må komme tidligere enn lillejulaften og treet må bli pyntet sammen med barna.

Jeg kommer til å savne denne skatten da, lillesøsterern min Linnea som skal feire julen i Mosjøen i år. Her er hun med gaven hun fikk av meg i fjor:)

Men, jeg gleder meg til å feire min første jul med kjæresten min Lasse og valpen vår Lassi. Jeg skal være på Fetsund hos mamma og stefaren min med hans datter, min søster Katinka og lillesøster Andrea og hennes kjæreste. Her er bilde fra da alle vi feiret jul sammen sist med mormor.

Jeg gleder meg veldig <3

4 kommentarer
    1. Dette var en utrolig fint innlegg. Og er veldig gøy og lese om alt når vi var små, er mye man fort glemmer 🙂 gleder meg masse til jul sammen med deg også min kjære søster <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg