Å leve med glutenallergi suger!

Jeg elsker mat! Når jeg står opp om morran gleder jeg meg til å sette på kaffe, tenne lys og nyte en god frokost. Da vil jeg varme rundtstykker og nå har Hatting endelig kommet med glutenfrie. Eller så lager jeg meg glutenfri havregrøt, pannekaker eller får i meg noen knekkebrød.

Når det er lunchtid er jeg som regel på farta, men det å finne noe kjapp glutenfri mat er veldig vanskelig. Du finner ALDRI glutenfrie baguetter eller boller lett tilgjengelig. Finnes det noen steder i Oslo etter at Bakefri ble lagt ned som selger glutenfrie boller btw? Jeg var forresten så fan av det stedet at jeg jobbet der deltid.

Middagen går fint hvis jeg er hjemme, Adams matkasse har en allergifri pakke som jeg investerer i. Da trenger jeg ikke tenke og lese på alle produkter før jeg skal kjøpe inn til middag. Men er jeg i studio eller skal ha middag ute er det ikke like enkelt.

Det verste med å være allergisk er kanskje det å gå på restauranter, eller jeg som må forhåndsbestille mat noen ganger da jeg har opptredener o.l. Det å forhøre menneskene  jeg bestiller av er pinlig synes jeg, i allefall nå til dags da gluten liksom er blitt trendy å holde seg unna. Det er bra for alle å holde seg unna gluten, men det gjør noen ganger til at vi som virkelig blir dårlige av gluten vegrer oss for å si det, vi vil jo ikke være vanskelige! Jeg vil jo ikke være diva.

Så noen ganger velger jeg bare å si “nei takk” hvis noen spør om jeg vil ha noe, sier heller at jeg har spist.

Det er ikke synd på meg, skulle bare så gjerne ønske at vi kunne ha bredere utvalg her i Norge. At prisene på glutenfri mat kunne bli satt ned, slik at vi også har råd til ett normalt kosthold. Staten deler ut noe penger hver måned til mennesker med påvist cøliaki, men ikke mye med tanke på hvor dyrt det er med spesialtilpasset mat. Etter jeg tok en blodprøve hos legen min og han sa jeg ikke hadde det så ble jeg litt frustrert rett og slett. Han sa at jeg måtte spise gluten i to uker i strekk for å så få en slange nedover halsen som kan påvise hva tarmene mine ikke tåler. Det vil si at jeg i to uker i strekk skal kaste opp, gå med gravidmage, være slapp, ha feber og ingen energi for så å bare kanskje bli påvist min allergi. Det er svært vanskelig for meg å presse inn to uker med veldig dårlig form ifbm alt som skjer om dagen. Jeg har rett og slett ikke muligheten til det akkurat nå, men jeg må ta det når jeg får tid. Jeg skulle ønske at produsenter av spesialtilpasset mat for allergikere og intolerante kunne subsidieres i større grad slik at det kommer sluttbrukeren til gode i form av billigere produkter i butikk. Uten riktig næring til kroppen reagerer den ikke slik man ønsker og det blir vanskeligere å fungere normalt i hverdagen. Alle bør ha samme muligheter uavhengig av allergier, intoleranser og økonomi. 

Her er jeg med på Mitt Dansecrew hvor jeg har fått i meg gluten

I det siste har det kommet fler og fler glutenfrie og laktosefrie produkter og jeg er overlykkelig for det! (Er forresten også laktoseintolerant) Nå kan jeg tilogmed spise laktosefri is som smaker som vanlig is! Men, en sånn liten pakke koster 63 (!) kroner på Meny. Mens vanlige isbokser er til under halv pris, og mye større.

For at forbrukerne skal få oss til å kjenne en normal smak av den allergifrie maten adder de som regel masse sukker og annet drit, som igjen gjør at allergifrie produkter blir enda usunnere enn vanlige.

Å leve med glutenallergi og være laktoseintollerant suger!

Er du enig? Del gjerne tanker eller erfaringer i kommentarfeltet under 🙂

119 kommentarer
    1. Er helt enig med deg i dette innlegget! Det finnes alt for få alternativer for oss med matallergier. Selv har jeg IBS, så jeg tåler hverken gluten, laktose, melk og en hel haug med andre ting som inneholder Fodmaps 🙁
      Skulle ønske alle restauranter ble påbudt å ha feks. Minst 1 rett som er fri for alt som går, det hadde vært luksus;)
      Men det finnes jo en positiv ting ved å ha matallergier, og det er at man blir en racer på kjøkkenet selv og blir mye mer kreativ i matlagingen 😀

    2. Hei Sandra. Er så enig med deg at utvalget for oss er minimalt, og det burde ikke være slikt! Både min sønn og jeg er allergiske mot gluten og melk. I starten tenkte jeg fy søren så urettferdig det var, men det hjalp ikke oss, så jeg begynte i stedet å tenke hvordan skal vi kunne best mulig leve med dette. Nøkkelordet er planlegging. eks, i helgene når vi skal ut på ting, lager jeg matpakker til oss begge fordi det er håpløst å finne noe ute! Når vi går på cafe går vi på Funky Fresh Foods. Der har de DEILIGE kaker, som t.o.m er sukkerfrie flere av dem:-)Å gå ut på resturant er håpløst så det har vi gitt opp. Inviterer venner og familie hjem på mat:-) Det er masse utvalg av mat for å kunne diske opp deilige retter hjemme:-)
      Lykke til:-)

    3. Er helt enig med deg. Det er utrolig dårlig utvalg. Selv har jeg laktoseintoleranse. Jeg har ikke glutenallergi, men får slik mage som deg av å spise vanlig brød.

    4. Jeg er helt enig! Ibs er mitt problem og vanskelig å finne alternativer uten fodmaps. Nei til gravidmage, ukontrollert mage og Ja til mer laktose og glutenfri mat

    5. Hei! Er så enig! Det går ikke an å plukke opp en rask llunsj noe sted. Jeg besøkte nylig Stavanger,og gikk på 7 (!) ulike steder før jeg fant et sted som hadde bbaguetter. Helt utrolig,en av Norges mest kjente byer! Jeg har besøkt Australia og New Zealand to ganger og der har de ALT! Ut i middle of nowhere solgte de glutenfritt. Jeg har mange ganger tenkt på at å bo der hadde virkelig gjort livet enklere.

    6. Har laktoseintoleranse og glutenintoleranse selv. Veldig kjipt. Får heller ikke økonomisk støtte. Vanskelig å spise variert når det er så lite på markedet 🙁 Skulle vært mer utvalg i matbutikker, restauranter o.l.

    7. Vet akkurat hvordan det er!!! Jeg er den type alergisk at jeg blir kjempeoppblåst, forstoppet osv av vanlig mat… synes også at glutenfri mat etc er alt for dyrt :/ er jo ikke vi som har valgt dette, så det at de skal ha dobbel pris er ganske ååååå!!! Jeg skjønner ikke at folk synes d er “kult” å holde seg unna, for jeg hadde jo ALT for å bli normal igjen. Så til de som har normal mage: DERE HAR DET GANSKE FINT

    8. Veldig enig! Skulle ønske det var BILLIGERE og bedre utvalg.. Jeg tok også blodprøve, og ble sendt på gastroskopi hvor jeg måtte spise gluten i noen uker først.. De fant en kronisk betennelse som de egentlig ikke visste så mye mer om, men ingen cøliaki. Så hjalp meg egentlig ingenting.. Gikk et år uten å spise gluten, følte meg mye bedre. Slapp akutte smerter, kvalme og gravidmage. Nå har jeg begynt å spise litt mer vanlig mat igjen (gluten) men sliter ikke noe særlig nå iforhold til før jeg sluttet helt å spise det! Det kommer mer i “perioder”. Så da regulerer jeg det bare selv, alt ettersom hvordan formen er.. Er så lei av DYR og kjedelig glutenfri mat, får jo ikke støtte når jeg ikke har påvist cøliaki. Er også kjedelig å dra på besøk til folk, ut å spise osv og si at du ikke kan spise det og det?

    9. Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver om å spise ute! Jeg tåler ikke melk og gluten, men ingen prøver har slått ut på allergier eller intoleranse. Legen ba med prøve meg frem selv til slutt, og støtter meg heldigvis i at jeg ikke tåler disse to tingene selv om det ikke har dukket opp bevis på en prøve.
      Og at det er dyrt… Omg ja

    10. Så utrolig bra du skriver om det.
      Kjenner meg igjen i det du skriver, synes jeg blir en sann plage når jeg spør etter glutenfritt og laktosefritt, både hos venner og ute på cafe/ restaurant. For så mange ganger har folk sag at det er en trend og ikke skjønner at man blir dårlig.
      Jeg får gravidemage og er i dårlig form i dagesvis.
      Noen synes også det er et luksusproblem når du har pyntet deg til å gå ut på byen, og får i deg gluten…når magen buler og en føler seg tjukk og utilpass.
      Ja til bedre utvalg, billgere glutenfri mat og bedre opplysning rundt det. Som du sier, det er mye sukker i brødmaten og for mye av det er ikke sunt, heller ikke for tarmene pga for lite fiber. Prøvd å fortelle rundt meg hvor mye jeg ønsker at jeg ikke hadde allergi og hvor mye bedre en italiensk pizza smaker med vanlig mel.
      Spiste min første frøloff for 1 måned siden, da jeg må spise gluten for å få påvist allergien. Omg det smakte nydelig etter 4 år uten…Fikk ikke igjen buksene på to dager.
      Har lært meg å bake både knekkebrød og brød som er sunnere med bare masse frø, men jeg blir lei det også.
      Tusen takk for at du belyser dette 🙂

    11. Jeg har cøliaki og nesten aldri problemer på restaurant. Unntaket er kinesisk… Å sette opp kravliste før besøk hos venner derimot, suger mildest talt:(

    12. Baker Hansen i oslo! De har ferske glutenfrie varer hver dag! Flere typer brød og rundstykker. Og kanelboller og muffins

    13. Så bra tema du belyser! Har noen i familien med disse allergiene, og de sliter med det samme selv. Veldig dårlig utvalg på restauranter og cafeer. Skulke tro dette var bedre i 2015.
      Ha en fin søndag!

    14. På baker Hansen kan du kjøpe ferske glutenfrie brød, rundstykker (med pålegg), muffins, kaniljeboller (med kanel og vanilje), kransekaker og kaker/kakestykker 👌🏼

    15. Heisann!
      Nå er det ikke meningen å reklamere her, kun tipse! Vil bare fortelle deg at jeg har en konkurranse på bloggen min akkurat nå, dersom det kunne være interessant for nettopp deg 😀 Ellers vil jeg ønske deg en fantastisk fin søndag videre, og håper du har hatt ei strålende helg!
      Klem!

    16. Skjønner deg så veldig godt da jeg selv har vært i kamp mot helsevesenet med dette i flere år. Endte opp med at jeg måtte spise gluten i to uker. To uker med oppkast, magesmerter herifra og til månen osv. Dro til sykehuset, og fikk beskjed om at det ikke var godt nok allikevel. Måtte spise gluten iallefall i fire uker. Tok gastroskopi selvom og fikk vite at jeg “bare” hadde kronisk betennelse i tarmen, og at jeg måtte komme tilbake senere for å sjekke det engang til! Det kan du tro jeg gjorde.. Dette helsevesenet kan noenganger ta seg en bolle ass!

    17. Helt ENIG MED DEG Sandra! Hvorfor er det så mye dyrere med glutenfritt og laktosefrie ting! Det er ikke våres feil at man har alergier! 🙁 Håper det ikke blir veldig ille for deg, når/vis du skal spise gluten i 2 uker:( lykke til❤️ stor klem fra meg! savner deg

    18. Jeg er enig med deg at det burde subsidieres i større grad, men nå som det ikke gjør det, og du virker såpass plaget, så ville jeg rydda plass i kalenderen til en slik undersøkelse asap. Ja, det er jævlig mens det pågår, men det er veldig befriende å få det svart på hvitt, samt tilskudd til mat. Det er ikke noe vits å utsette det..

    19. Jeg tror det er en god grunn til at folk er glutenallergikere og laktoseinntolerante. Det er fordi kumelk er laget for kalver, ikke for mennesker. Hadde jeg drukket melken til katta mi, hadde folk lurt på hva som var galt med meg. Hadde jeg drukket brystmelken fra min egen mor (som faktisk er til oss mennesker) hadde folk også lurt på hva som er galt med meg. Hvor unaturlig er det ikke å drikke morsmelk fra en annen art? I tillegg trenger ikke mennesker melk lenger, og hvis du vil ha melk finnes det masse vegansk å prøve ut – naturlig, rik på div. og faktisk laget for mennesker.
      I tillegg, ved å droppe kumelk (og andre typer melk), bidrar du også til at kalven kan være hos moren sin, få melken sin, få mammakos og alt det en baby trenger. Kua står jo ikke akkurat på jorde og koser seg året rundt slik de har bilder av på TINE-kartongene. Anbefaler virkelig å droppe melk, og andre animalske produkter (inkl. kjøtt & fisk).

    20. Hei Sandra! Håper du finner ut av hva som feiler deg. Kan fortelle deg at jeg slet lenge med samme som deg, og gjør det sikkert fortsatt. Merker dog lite til det da jeg har endret mine matvaner slik at jeg egentlig aldri får i meg nok melk eller hvete til å utløse noe, om det skulle være der.
      Uansett, jeg var helt sikker på at jeg overhodet ikke tålte gluten og laktose. Nå kan jeg spise både pizza og frokostblandinger med melk. Jeg har en generelt litt plagsom mage, og stress og slik gjør at jeg tåler forskjellige ting dårlig. Da særlig brød og melk. Men.. jeg har ingen glutensensitivitet, og har lest ting som kan tyde på at det ikke egentlig finnes. Jada, jeg vet at det er kjipt å høre, men det kan faktisk være noe annet. Jeg sier ikke at det ikke finnes glutensensitivitet (ikke cøliaki, men overfølsomhet), men du bør være forberedt på at de kanskje ikke kan påvise noe som helst galt med deg.
      En interessant artikkel å lese er denne:
      http://www.sciencealert.com/scientists-who-found-evidence-for-gluten-sensitivity-have-now-shown-it-doesn-t-exist
      Uansett, lykke til!

    21. Jeg har cøliaki å har hatt det nesten hele livet. Og utvalget av glutenfrie varer har aldri vært bedre. Ja det er vanskelig å finne steder man kan spise lunsj. Men jeg synes det nesten er en bra ting. Det hindrer meg i å ty til lette løsninger. Blir helle litt tvunget til å planlegge og ta med meg lunsj. Litt sunnere

    22. Baker Hansen har nydelig valg av glutenfrie brød og rundstykker. Savner ikke brødmat lenger. Anbefales!

    23. Hei Sandra:) et tips! Det finnes en annen type test hvor man tar en blodprøve og den sendes den til England en plass. Den testen koster et par tusen, men da får man et svar på hva man tåler og ikke tåler. Har noen i familie som tok testen , og de tåler ikke gluten eller laktose. De fikk vite eksakt hva de ikke kunne spise. Vet ikke hva denne testen heter, men er i værtfall mye bedre enn alt det tullet man tar i Norge. Lykke til videre Sandra:)

    24. I wish we could fly, together
      in a Norwegian flight up in the sky
      eating glutenfri ice sponsored by Kjos

    25. Jeg synes det er flott at du tar tak i dette. Vi har forsøkt å forstå dette med gluten, og det er slik at produsentene tilsetter ekstra hvetegluten i varer for å korte ned prosessene. Allerede er “vanlig” gluten idag mer enn 50x sterkere enn for 30 år siden, og da får vi dette ekstra hveteglutenet i tillegg.
      Det er direkte problematisk for kroppene våre å bryte ned. Jeg har til min overraskelse funnet ut at selv økologiske produsenter tilsetter ekstragluten.
      Jeg har også funnet ut at økologiske varer har et “mildere” gluten, så det er noe bedre enn
      konvensjonelt.
      Jeg har skjønt at datteren min på 4 sannsynligvis har glutenalleri-ish. Magen hennes blir faktisk oppblåst etter hvetevarer og “feil” brødskiver!!

    26. Veldig enig. Og spesielt det med priser på allergenfri mat og generelt “spesialmat”! Jeg er vegetarianer, og det er jo helt sinnsykt dyrt med kjøtterstatninger og lignende. Produksjonen koster jo egentlig ikke mye, men det handler jo om supply & demand, vi er villige til å betale så mye, så da koster det mye :/ Dette gjelder også plantemelk! Koster mindre å produsere enn vanlig melk, men koster fortsatt mer!

    27. Du vil ha subsidiert kost, men ønsker ikke å gjøre det som kreves for å stille en diagnose? Beklager, men folks skattepenger bør brukes med omhu. Skal man subsidiere alle som føler at de ikke tåler noe forsvinner pengene kjapt..

    28. Det er ikke noe som heter glutenallergi, forresten. For det er ikke en allergi. Det er enten cøliaki, eller hveteallergi, som gjør at du da tåler bygg, rug og vanlig havre. Det er riktignok noe som heter “ikke-cøliakisk glutensensitivitet”, en diagnose man foreløpig veit lite om, men som slår ut på omtrent samme symptomer som cøliaki men som ikke slår ut biologisk. Hvilket altså betyr at det ikke skader tarmtottene eller, og dette er det som kanskje er interessant for deg Sandra – ikke vises på verken blodprøve eller biopsi. Altså kan det hende at to ukers ubehag er unødvendig for deg, siden biopsi en ikke vil vise noe uansett hvis det er ICGS det er snakk om.
      Uansett, jeg har hatt cøliaki omtrent like lenge som du har levd, og selv om vi fortsatt har en lang vei å gå utvalgsmessig ift. F.eks. Sverige og Finland så er utvalget vi har nå og det vi hadde for bare ti-femten år siden,som to forskjellige verdener å regne. Men for en som er “ny i gamet” så kan jeg forstå at utvalget virker lite etter “overgangen” fra “den bekymringsfrie dietten” som jeg pleier å kalle det.
      Men dette fikser du, Sandra! Det blir heldigvis bare lettere med tiden.

    29. Har en datter som fikk påvist cøliaki med kun en blodprøve. Hun er 10 år. Slapp sån slange. Hennes verdier var “sky høye” skrev legen på legeerklæring. Null problem å få igjennom ekstra støtte. Lille prinsessa mi ble helt ny når vi starter med glutenfri kost til henne (kun henne, resten av oss spiser vanlig mat). Det er dyrt ja… og ikke kjempe utvalg. Har kjøpt mye rart som bare har blitt kasta.. Uansett; Sandra.. stå på! ☺

    30. Hans Olav:
      Ikke cøliakisk glutensensitivitet er enn då lenge ikke en diagnose som eksisterer. Den samme forskergruppen som lansere hypotesen, motbeviste den i en ny studie.

    31. Tusen takk for at du skriver om dette Sandra! Jeg er SÅ enig i alt du sier. Håper det skjer noe snart fordi det er virkelig ikke enkelt å spise gluten- og laktosefritt i Norge. Man skal ikke lengre enn til Sverige for å finne mye bedre utvalg og priser. Jeg fikk i meg gluten i går da jeg spiste hos noen andre, og fikk akkurat samme mage som du har på bildet. Er enda dårlig og blir veldig oppgitt når folk bagatelliserer dette. Det er sinnsykt dårlig gjort synes jeg.
      Men takk igjen og ha en superfin dag! 🙂
      Hilsn mosjøjentæ 😀

    32. Vel sånn er det for oss veganere også. Om vi skal ha mat som hermer etter kjøtt og meieriprodukter så blir det gjerne 3 ganger så dyrt. Men vi har heldigvis alt av grønnsaker, frukt, bønner og ting som det som vi kan spise om vi ikke har råd til alltid å spise det andre.

    33. Berit Norstrand er lege og kostholds ekspert og blitt veldig populær med sitt budskap om naturlig mat og god helse. Hun langer ut mot moderne hvete og raffinert sukker og kategoriserer de to under ett, som like farlig for oss alle, allergier eller ikke. Hun snakker om balanse i tarmen og våre gode hjelpere, de snille bakteriene som holder til der. “Moderne hvete er krysset i generasjoner og har endt opp med en superstivelse som gir deg minst like blodsukkertopper som rent sukker”.Ved tilførsel av raffinerte hvite kalorier som sukker, hvetemel, hvit ris og pasta vekkes derimot de lumske tarmbakteriene som fører til at “tarmslimhinnen kan bli lekk, så fremmede proteinsnutter slippes igjennom tarmveggen med allergi, matintoleranse, betennelser, uro og forstyrret konsentrasjon som konsekvens”. Jeg har selv hatt en promlematisk mage i mange år ved inntak av diverse produkter, og ble bra etter 3 dager da jeg la om kosten. Spiser jeg bakverk med mel og sukker tar det ikke lange tiden før jeg kjenner “stikkingen” i magen etterfulgt av timer med fising!

    34. Enig og uenig. Det går fint an å bake selv i en veldig travel hverdag 🙂 tid får man hvis man vil…Smaker bedre og du sparer penger!!! Det gjør jeg 😀

    35. Heisann,
      Flott at du deler dine erfaringer og setter søkelys på problematikken. Supert 🙂
      Det er kjempekjipt å høre at du sliter med glutenproblematikk uten å få god nok oppfølging! Du er ikke alene om det -selv gikk jeg inn og ut av sykehus i nesten ett år før jeg endelig ble diagnostisert med cøliaki.
      Veien kan være lang å gå, men det er veldig viktig å utelukke cølikai om du føler at du reagerer på gluten. Ubehandlet cølikai er alvorlig, og kan føre til alt fra feilernæring til osteoporose, infertilitet, anemi og til og med tarmkreft. En glutenprovokasjon er en tøff ting å gjennomgå, men det er utrolig viktig å ikke slutte med gluten før cølikai er helt utelukket. Her er du heller ikke alene -vi er mange som har gjort det. Det føles ulogisk og urettferdig, men det er helt nødvendig at du spiser gluten for å kunne få riktig diagnose. Det er kroppen din det handler om. Du har bare en.
      Blodprøven som legen din har gitt deg er i de aller fleste tilfeller en sikker indikasjon på at du ikke har cølikai, men den er ikke 100%. Min var negativ, men cøliakien var likevel der. En korrekt utført gastroskopi derimot, er helt sikker.
      Om det skulle vise seg at du (heldigvis) ikke har cøliaki, men at du isteden sliter med glutenintoleranse, så må du gjennom en eliminasjonsdiett i samråd med lege. Denne vil kunne gi deg en sikker intoleransediagnose, og du vil få både støtte økonomisk og praktisk. Her vil du kunne få kjempegod hjelp.
      Glutenallergi testes på en annen måte, og gir helt andre plager, så det kan du sikkert slappe av og være ganske sikker på at du ikke har.
      Generell glutensensitivitet er litt vanskelig å hanskes med, fordi symptomene kan være forvirrende og årsakene kan være sammensatt. Om du går igjennom alle de medisinske kanalene uten diagnose, og fremdeles reagerer på gluten, ja da ville jeg fortsatt å spise glutenfritt. Du kjenner kroppen din best! Men gjør deg selv en kjempetjeneste og få unna undersøkelsene. Det er utrolig godt å ha et svar, og det er en helt fantastisk følelse å bli bedre! Dessuten har du en flott mulighet til å sette søkelys på riktig behandling og informasjon. Den muligheten bør du benytte deg av 🙂
      Bonusen er at ved riktig cøliakibehandlig så forsvinner laktoseintoleransen gjerne av seg selv etter hvert!
      Masse lykke til, håper du blir bedre!
      -Ingvild Kristine fra The Gluten Free Lifesaver

    36. Uff…
      Har drøyd det lengst mulig, men plagene begynenr å bli for mange da jeg reagerer på noe jeg spiser.
      Etter blodprøve hos lege fikk jeg påvist samme vevs type som dem med cøliaki har.
      Pasta brød og slike ting er jo livretten.
      Og har ikke fått noe endelig diagnose enda, men er allerede begynt å se meg om i butikker og restauranter og sette meg inn i hva som mest sannsynlig blir min fremtid :/
      Så inntil jeg skal få tuber i meg så har jeg fått beskjed om å spise normalt, og tar meg friheten til å sitte her med gravide mage og rape og prompe mens jeg nyter det som kan bli mine SISTE kanel gifler 🙁

    37. Hei! Jeg forstår at du blir frustrert, men det er så viktig det Ingvild Kristine skriver. Jeg har selv cøliaki og var ordentlig syk så veien til diagnose var kort for min del. Jeg forstår plagene du har, men jeg kjenner jeg blir litt frustrert over mine venninner som finner egne løsninger på mageproblemer ved å fjerne gluten fra kosten, gjerne inspirert av min kost og før gastroskopi undersøkelse. Oppsøk lege før man endrer kostholdet, veien tilbake til “normal” kost er fryktelig lang.
      Jeg må også si meg enig i Hans Olav sin kommentar. Jeg fikk cøliaki for 10 år siden og utvalget var noe HELT annet. Da måtte jeg stadig turer til Sverige for å få en variasjon av knekkebrød og rundstykker. Og alt var kritt hvitt. Utvalget blir stadig bedre, men selvfølgelig fint at du belyser at vi ønsker enda mer. La oss håpe noen matprodusenter ser dette innlegget og aktiviteten i kommentarfeltet ditt 🙂
      Bruk legen din for alt det er verdt! Og stønad skal selvfølgelig kun til de med diagnostisert sykdom – ellers ville det tatt helt av. (Og ja, cøliaki er klassifisert som en sykdom).

    38. Hei Sandra,
      Det er ikke alltid cøliaki påvises gjennom en blodprøve. Et helt konkret svar får man bare ved å ta gastroskopi. Og for at en gastroskopiundersøkelse skal være vellykket må du ha spist vanlig mat i ukene i forkant. Dette er for at sykehuset skal se hvordan tarmtottene dine ser ut i en normaltilstand. Hvis du har cøliaki er dette en livslang kronisk sykdom. Det er viktig at du får en diagnose hvis du faktisk har cøliaki, og hvis jeg hadde vært deg hadde jeg prioritert å få dette konstatert og heller lide ved å spise vanlig mat i noen uker før en undersøkelse.

    39. Hei 🙂
      Hva med å prøve paleokosthold? Det er gluten og laktosefri kost. Mye godt å velge i og greit å finne oppskrifter. På siden min finner du forslag. Jeg leter ikke lenger på baksiden for å se etter gluten eller laktose og føler det er mye enklere enn lage glutenfrie varianter av glutenmat 🙂

    40. Baker Hansen har ferske glutenfrie varer hver dag i alle sine 31 butikker i Oslo og omegn 🙂 påsmurt har de også!

    41. Anonym: Ja, som jeg skreiv – det er en diagnose som fortsatt har flere spørsmål enn svar rundt seg 😉

    42. Bra du står frem, Sandra. Cøliaki er en sosial utfordring fordi vi i Norge spiser så my melbaserte produkter til alle måltider.
      Ingrid, vår datter var 6 år da hun fikk diagnosen. Jeg var frustrert mange ganger som følge av uforståelige ingredienser og venner som glemte seg bort og ikke hadde noe til henne.
      Derfor laget jeg mobilapplikasjonen CheckContent som du kan laste ned fra AppStore eller Google Play. Den hjelper deg med å finne frem til mat du tåler og inneholder oppskrifter. Mobilapplikasjonen er nå også eksportert til USA, hvor det også er laget en for å sjekke for sukker og migrenetriggere. Du finner den på http://www.contentchecked.com. Ingrid har nå blitt 13 år og lever med diagnosen. Våre venner har blitt mye flinkere til å huske på å ha mat til henne. Alt har blitt mye bedre !

    43. Hei.
      Bra du belyser temaet. Det er fornuftig at man må spise gluten i 14 dager før du får slangen. Dette er for at de skal se hvor ille det er. Og dermed lettere følge utviklingen på etterkontroll. Stønaden vi får er gjort slik at vi som individer kan velge hvordan vi skal bruke matpengene. I Sverige går pengene til produsentene og derfor er den glutenfrie matenbilligere der.
      Når det kommer til checkcontent appen til Olav så fungerer den dårligere og dårligere. Den er veldig uryddig da gjerne samme produkt kan komme opp 10 ganger når man søker.alle kan legge inn kommentarer uansett om informasjonen er riktig eller ei.
      Men flott at du tar opp temaet. Men for min del så er det blitt veldig enkelt heldigvis. Håper det blir det for deg også.

    44. Helt enig at det er kjipt med glutenallergi. Det er ganske urettferdig, egentlig, at det er bare de med cøliaki som får refusjon, for sjøl om en ikkje er dødsjuk, så ødelegger likevel gluten livet vårt, for osd med mildere symptomer. Eg har diabetes og andre matintoleranser også, og savner sukkerfrie erstatninger. Eller rett og slett lavkarbo. Nå er et mye godt en kan lage sjøl, men en blir lei av å lage alt fra bunnen også. Og så blir man mindre sosial. En føler seg ofte lite velkommen når en blir invitert steder der ingenting blir lagt tilrette, sjøl om de vet at en reagerer på mye. Det er faktisk ikkje så uvanlig med kombinasjonsallergier… Eg reagerer også på ris, som ironisk nok finnes i det meste som er glutenfritt.

    45. Utrolig bra sagt. I tillegg til laktose og gluten, så tåler jeg ikke saft, kaffe, te, kullsyre mm. Får jeg i meg noe av dette blir jeg syk med STORE mavesmerter, har sågar besvimt noen ganger med dertil blåveisen dagen etter. Nei, maten er alt for dyr for oss med disse lidelsene og hittil er det ikke påvist at jeg har disse allergiene intoleransene , hverken i blodprøver eller scopi….Desverre, så tror folk at dette er noe jeg finner på….mvh Kikki

    46. Utrolig bra sagt. I tillegg til laktose og gluten, så tåler jeg ikke saft, kaffe, te, kullsyre mm. Får jeg i meg noe av dette blir jeg syk med STORE mavesmerter, har sågar besvimt noen ganger med dertil blåveisen dagen etter. Nei, maten er alt for dyr for oss med disse lidelsene og hittil er det ikke påvist at jeg har disse allergiene intoleransene , hverken i blodprøver eller scopi….Desverre, så er det ikke alle som skjønner hvordan dette virker, eller ikke forstår hvor stor lidelsen kan være…mvh Kikki

    47. Jeg er allergisk mot melkeprotein og du kan lett lage is med kokosmelk. Bare google så finner du masse.

    48. Du får i dag to typer reseptfrie legemidler som blokkerer lactose, dette gjør at jeg tåler det. (spør på apoteket)
      Vær obs på at enkelte produkter som f.eks glutenfri grandiosa inneholder opptil 20 ppm med gluten ved stikkprøver.
      Tydeligvis nok til at jeg og andre blir syke av den.
      Det norske helsevesenet er veldig strenge med å dele ut cøliaki diagnose p.g.a at en positiv diagnose utløser grunnstønad fra NAV og jeg tror at dette kan være med å gjøre livet vanskelig for de som ikke vet hvorfor de blir syke.

    49. Olav: Så bra at det har bedret seg! Men så kjipt det må være for barn å ha med egen kake i selskaper og takke nei til ting aldre barn kan si ja til.

    50. Enig, men sjekk ut lindas stuehaug sin blogg. Masse gode oppskifter på sunne og gode retter! Og masse digg godis 🙂

    51. Kjære deg Sandra. Man lærer seg å leve med det meste, selv om det kan være litt slitsomt. Ps tåler ikke Soyamelk, kokosmelk e l. Er så godt med vann…..elsker vann.. Mvh Kikki God bedring.

    52. Huff… stakkars dere! Sjekk ut denne diagnosen her : Glut1mangel !!! LITT værre eller?? Dere har MANGE muligheter i forhold til de som lider av dette, så slutt å klag!!!!

    53. sykehuset glemte å gi meg glutenfri mat
      1 dagen 2 dagen så hadde det skjedd en feil på kjøkkenet
      så jeg bare dro hjem

    54. Heidi kjære deg !
      Jeg er baker hos et bakeri som er glutenfri og vi sende varer til heile lande og Sverige merke våres heter Brisk kompetansesenter
      Se i Rema sine butikker der skal du funne brød/knekkebrød/pizza bunner osv av merke Brisk 🙂 rema har også mye annet som er gluten fri!

    55. Hvis du virkelig vil bli bedre så hadde du tatt den testen. Det er to uker av ditt liv og du vil da få det påvist eller ikke påvist. Å finne matvarer på butikken eller retter på restauranter er ikke lenger et problem, det er glutenfritt virkelig OVERALT. Det som er mer slitsomt med cøliaki er at du faktisk må orientere deg. Du må lese innholdsfortegnelse på vel 100 produkter, men så etterhvert lærer du deg det å kjenne. Det er glutenfritt og laktosefritt på Peppes pizza, Meny, Rema1000, Coop har mange, “vanlige” restauranter har alltid et alternativ og de er nøye med å ikke bruke samme brett og kniver ved allergi. Ja, du må si ifra til venner, familie og servitører, men hvis ikke de tar hensyn til dine allergier så er de faktisk ikke verdt å besøke. Det er da en selvfølge for meg når jeg får venner og familie på besøk med hauger av allergier, cøliaki, IBS, lav fodmap etc. Det er viktig å ikke sykeliggjøre seg i slike situasjoner, da blir det verre. Hvis du får det påvist så kan det også hende det blir lettere for deg å si det til alle. Hvis du ikke får påvist noe sykdom, så kan du teste deg frem til hva du tåler. Blant annet fodmap-dietten er ikke ment for å være langvarig, den er et utgangspunkt og veiledning, for så å teste seg frem for hva man reagerer på. Det tar lang tid, flere år. Men så vil livskvaliteten bli bedre. Mange av de som kommenterer burde sette seg inn i utvalget, utvalget er fantastisk hvis du bare ser på de rette stedene. Mer penger til cøliakere er jeg helt enig i, per idag er det ca 2000,- i mnd, og gluten- og laktosefri mat er dyrere, så det holder ikke for å dekke mellomlegget. Jeg har litt lyst til å si skjerp dere, men det er forståelig hvis det er nytt, for det er omstilling i hodet som må til. Håper du tar noen tak, og får hjelp til det, for det er ikke en lett prosess i starten.

    56. Jeg føler meg veldig heldig som fikk cøliaki påvist som 1-2 åring! Jeg vet liksom ikke bedre enn å spise glutenfritt. Samtidig husker jeg veldig godt hvor vanskelig det var å få tak i glutenfritt for 10-15 år siden, i motsetning til nå. Og at før visste ingen hva det var for noe, men nå har de fleste i hvert fall hørt om det! Jeg synes hverdagen går helt greit her hjemme i Norge, utenom at det er som du sier, vanskelig å finne rask mat i farta. Men den største utfordringen for meg er når jeg er på reise i utlandet. Noen land er bedre enn andre land, men mange steder er det langt i fra like kjent som i Norge… Noe som fører til at jeg aldri helt klarer å kose meg med god mat i utlandet, fordi jeg er redd for at de bare sa “ja, det er glutenfritt” uten å egentlig vite hva det er.

    57. Hei Sandra!
      Jeg har hatt glutenallergi nesten hele mitt 26 år lange liv. I starten hadde jeg samme tankegang som deg: det er flaut, krevende, stress, det er for dårlig tilbud, dyre priser osvosv. Men nå har jeg lært å se annerledes på det. For at jeg skal ha det bra må jeg spise glutenfritt, så det minste jeg kan gjøre er å spørre og forsikre meg om at jeg får det jeg skal ha på restaurant. Nå forventer jeg at de på restauranten skal ha topp kunnskap om dette, hvis ikke sier jeg fra (dette skal ALLE spisesteder ha greie på nå i 2015 faktisk). Tilbudet blir bedre og bedre for hver dag som går, tro meg. For 10 år siden var det én type knekkebrød i butikken, og ikke noe mer… Det er dyrere, men det er dyrere å produsere enn vanlig mat også. Anbefaler deg å pine deg gjennom de to ukene (når du har tid) for å evt få diagnosen Cøliaki, så får du 2000 kr ekstra i mnd å kjøpe mat for! 🙂
      Ikke meningen å peke med fingeren, altså. Bare prøver å oppmuntre deg til å se at det ikke er SÅ ille. Det kunne tross alt vært mye verre (bank i bordet!) Bare å si fra hvis du trenger restauranttips eller vil ta en muffins på Baker Hansen! 😉
      Lykke til videre! 🙂

    58. Trodde du hadde fått cøliaki påvist siden du skrev så mye om glutenallergi i begynnelsen av innlegget.
      Så du kan vel egentlig ikke si at du er allergisk mot gluten uten at du har fått det påvist via gastroskopi og biopsier.
      Dersom du ikke får det påvist da heller er du kanskje glutenintolerant, slik som mange er.
      Det er kun ved biopsier cøliaki kan påvises, så om dine biopsier er fine dersok du en gang finner tid til å ta de, så har du ikke cøliaki. Jeg skal krysse fingrene for at du ikke har cøliaki, men heller glutenintoleranse. 🙂
      Lykke til1

    59. Helt enig. Hadde fire dager med møter på et hotell som verken svarte på eposten mine på forhånd angående gluten og hvetestivelse, havre og teff fri mat. Merkingen og forklaringen fra servitørene var ikke noe å skryte av. Til og med å få mat langt etter alle andre hadde fått det. Og det så ut som noen hadde kastet samme to varer som ikke så innbydende ut og var heller ikke spiselig. Mye mat som jeg bare har takket nei for isf å ‘mase’ om hva det inneholder og å få noe, som til og med andre ikke ville ha spist.ikke alle trenger toppkarakter i matlaging men litt engasjement skulle være fantastisk.

    60. Godt brød, vet ikke om det er i Oslo da men går jo an å sjekke opp i. Har til og med fått spørsmål om det er sånn at jeg blir dårlig når jeg bestiller mat. Klart jeg blir dårlig, men det skal ikke være nødvendig å stille det spørsmålet. Glutenfritt et glutenfritt, man skal ikke bruke samme kniv som du nettopp brukte på de glutenholdige baguettene. Eller den klypa du nettopp brukte for å ta ut paninien fra ovnen. Noen folk burde virkelig tatt en prøve før de i det heletatt fikk tilberede glutenfritt!

    61. Hei Sandra,
      Superbra at du setter fokus på dette!:)
      Det er mulig du vil kunne slippe Gastroskopi. Les her:
      http://www.nrk.no/norge/ny-coliaki-test-sparer-deg-for-gastroskopi-1.12554365
      Jeg sliter selv med glutenallergi, men får ikke statstøtte siden jeg ikke har tatt Gastroskopi. I en hektisk hverdag med hektisk jobb og hobbyer så er jeg også svært lite keen på 2 uker med nedbryting av kroppen når en har jobbet så lang tid for å bygge den opp etter mange år med nedsatt energi etc. Så skjønner deg deg veldig godt!
      La oss håpe vi får tatt denne testen i stedet for.
      Abraco 🙂

    62. Anbefaler deg å være åpen og si klart i fra når du er ute og spiser hva du ikke tåler og jeg er sikker på at de klarer og lage et bra måltid ut i fra det. På bagel and juice i Oslo har de masse godt av glutenfrie bakevarer, de fleste pizza restauranter, hard rock cafe, og i butikkene finnes det nå fra Toro blant annet masse glutenfri supper, gryter og lasagne. Og det finnes spiselige ferdige pizzabunner, brød og pølsebrød fra merket briks (ålesund). Spør i butikken der du handler om de er villig til å ta inn disse produktene. Produktene er frosne og da kan du hamstre og ha i fryseren hjemme. Kanskje ta litt med når du er rundt omkring på turne. En må tenke litt nytt. Lykke til!

    63. Du skulle sett utvalget for 16 år siden da jeg fikk cøliaki….. det fantes omtrent ingenting som var glutenfritt, og du måtte på helgekost dersom du skulle få tak i noe som helst😂

    64. Heisann Sandra!
      Ville bare tipse deg om at i Ålesund så har vi en egen restaurant som har kun økologiske og glutenfrie varer.
      Søstrene Fryd heter den, og ligger i Kongens gate. Anbefaler deg å sjekke den ut om du noen gang er i området 🙂
      De har en smårettmeny og en full middagsmeny med tapas, egen baker som lager herlige kaker, boller og brød hver dag, som også går an å kjøpe med seg hjem.
      Alt smaker nydelig…helt fantastisk plass! 🙂

    65. Hei Sandra!
      Jeg ble oppriktig glad da jeg leste innlegget ditt! TAKK for at du ytrer deg om hvordan det er å leve med cøliaki. Jeg fikk selv fastsatt diagnosen for en uke siden. Livet har blitt snudd på hodet. Og jeg er særlig enig med deg i det du skrev om utvalg av varer for folk med cøliaki. Alternativene er få, og prisene høye.
      Et lite tips er å dra til Sverige. Der er det mye bedre utvalg i butikkene, og mange av varene er til nesten halv pris!
      Lykke til med alt sammen <3

    66. Er helt enig med det du skriver og blir glad når jeg leser om andre allergikere som sliter ! Selv har jeg en super allergisk søster og mor. Min søster er allergisk mot så og si alt: egg, gluten, laktose, glutenerstatninger, sitrusfrukter, sjømat, nøtter osv .. listen er lang! Vi sliter alltid når vi skal ut og spise. Heldigvis har Olivia mat som både min søster og mor tåler. Søsteren min har store problemer i hverdagen grunnet all allergi og astma .. For hu finner aldri noe i farta. Vi har til og med måttet forlate restauranter fordi hun tåler absolutt INGEN mat der. Lett skal det ikke være .. Er det ikke gluten så er det egg, eller så er det nøtter .. Det er alltid noe som ødelegger for min kjære lillesøster som kun ønsker å ikke være til bry. Desverre vil hun alltid måtte tenke på mat hvor enn hun skal og hva hun skal gjøre!
      Er glad for at du taler litt for allergikere! Synes det burde bli mye større fokus på allergi ettersom det faktisk er såpass mange som sliter med det!

    67. Jeg er en 14 år gammel jente som fikk vite at jeg hadde cøliaki da jeg var 2 år gammel. Jeg er allerede lei av det glutenfrieutvalget de har rundt i Norge på både matbutikker og på resturanger, selv om det er blitt bedre. Jeg ble skikkelig deppa da jeg fikk vite at Bakefri ble lagt ned, det var den eneste cafèn jeg kunne gå til uten å måtte spørre om glutenfritt. Jeg håper virkelig at det blir bedre framover. Nå er jeg skikkelig lei av det samme gamle. Det kommer jo nye ting å prøve ut til tider, men det er ikke likevel alt som er like god smak på. Men vi har ikke noe valg, vi er nøtt til å leve med det, om vi vil eller ikke.
      Spør du meg, synest jeg det her er urettferdig og nærmest litt trist. Jeg opplever ofte det at folk har glemt at jeg er allergisk mot gluten, til og med mine beste venner. Det gjør meg på en måte litt glad, for jeg vil jo ikke virke helt annerledes enn de andre og de ser liksom på meg som en helt vanlig og alminnelig person som kan spise alt, men og litt trist fordi de liksom har glemt en stor del av meg.
      Jeg tenker jo ofte på hva jeg gjort og hvor mye lettere det hadde blitt uten cøliaki, men jeg er født med det og det kan jeg ikke gjøre noe med 🙂

    68. Jeg er helt enig i det du har skrevet, det er som om jeg skulle skrevet det selv! 🙂
      Jeg er en 14 år gammel jente som fikk vite at jeg hadde cøliaki da jeg var 2 år gammel. Jeg er allerede lei av det glutenfrieu tvalget de har rundt i Norge på både matbutikker og på resturanger, selv om det er blitt bedre. Jeg ble skikkelig deppa da jeg fikk vite at Bakefri ble lagt ned, det var den eneste cafèn jeg kunne gå til uten å måtte spørre om glutenfritt. Jeg håper virkelig at det blir bedre framover. Nå er jeg skikkelig lei av det samme gamle. Det kommer jo nye ting å prøve ut til tider, men det er ikke likevel alt som er like god smak på. Men vi har ikke noe valg, vi er nøtt til å leve med det, om vi vil eller ikke.
      Spør du meg, synest jeg det her er urettferdig og nærmest litt trist. Jeg opplever ofte det at folk har glemt at jeg er allergisk mot gluten, til og med mine beste venner. Det gjør meg på en måte litt glad, for jeg vil jo ikke virke helt annerledes enn de andre og de ser liksom på meg som en helt vanlig og alminnelig person som kan spise alt, men og litt trist fordi de liksom har glemt en stor del av meg.
      Jeg tenker jo ofte på hva jeg hadde gjort og hvor mye lettere det hadde blitt uten cøliaki, men jeg er født med det og det kan jeg ikke gjøre noe med!
      Men jeg er fortsatt glad. Cøliakien er ikke noe som plager meg. Cøliakien er noe som gjør meg til meg. Jeg har ofte den følelsen av at jeg ikke er som alle andre og jeg digger det! Jeg er unik og jeg er meg selv! 🙂

    69. Jeg er så heldig å kan spise alt. Jeg kjøpe en Gluten free kokebok skrevet av Amy Shirley fra USA. hun fikk påvist gluten allergi. Hun har skrevet egen kokebok med enkle gode retter med alt fra frokost tilbud til deserter.
      Silje Solstad
      Vesterålen

    70. Ja det er noe dritt!! jeg har IBS aka irretabel tarm! ( vill basically si at du ikke tåler en dritt) det er helt grusomt!
      hvis jeg drikker melk ect må jeg må do kanskje 4-5 ganger dagen etterpå. stress
      og ja det er dyrt, derfor spiser jeg egentlig ting jeg ikke tåler….. Brød er jo så sykt digg. Men gluten og laktosefritt brød koster jo så sykt mye penger…..

    71. Jeg er så heldig å kan spise alt. Jeg kjøpe en Gluten free kokebok skrevet av Amy Shirley fra USA. hun fikk påvist gluten allergi i voksen alder. Hun har skrevet egen kokebok med enkle gode retter med alt fra frokost tilbud til deserter.
      Silje Solstad
      Vesterålen

    72. Hei; har sjølv fått cøliaki for et år siden,etter ca 10 år med smerte og kvalme. Hadde høge verdier på blodprøve. Men for å få støtte for mat via Nav,må en uansett ta gastroskopi! Det er ubehagelig,men varer kun ca 4-5 min. Cøliaki er ikkje ein allergi?men ein autoimmun sjukdom. Har du vore ubehandla i lang tid slik eg har,er faren stor for andre sjukdommer. Tarmtottene er nedslitt og immunforsvar og vitaminer gir deg ettersjukdomner. Anbefaler å ta gastro test. Eg fekk eit nytt liv etter diagnose,sjølv om maten er kjip og det er vanskelig på fly/resturanter og snar lunch. Man må berre planlegge litt!
      Lykke til!

    73. Til du som skriver at hadde hun villet bli bedre så hadde hun tatt testen. Pisspreik. Jeg har vært der selv. Men langt mer alvorlig. Jeg var villig for å faktisk få finne ut hva det var, Nav krevde for å gi støtte. Jeg er villig til å gå langt. Bare jeg får hjelp og støtte. Men legene vil ikke. Jeg må nemlig få livreddende behandling etter hvert måltid. I to uker.
      Allikevel så står Nav på sitt…
      65 kr for 4 rundstykker er langt utenfor mitt budsjett. 40 kr for ca et halvt vanlig brød også. 48 kroner for 2 Pitabrød er også drøyt.
      Itillegg har jeg allergi mot egg fisk melk skalldyr belgfrukter steinfrukt noen urter og krydder de fleste grønnsaker alle frukt(utenom sitrus) midd pollen parfymer osv listen er laaaang. Får ikke fem flate i støtte, da de vurderer hvert enkelt allergen, ikke helheten. Man får heller ikke for å forebygge. Men når man har utviklet mangelsykdommer da får man i dyre dommer og masse kontroller. Jeg har utviklet alvorlig jernmangel, alvorlig proteinmangel, perniciøs anemi,d vit mangel, på vei mot både diabetes og beinskjørhet. Hva i alle verdens dager tror noen det koster når sykdommene er utviklet. Alle følgene av sykdommene. Hadde det vært gitt støtte til forebyggende behandling, når de vet hvor det går, hadde vært svært besparende. Medisinene og behandlingene jeg må ha pga underernæring er mer kostbare i året enn hva forebyggende hadde kostet til jeg var 90 år.

    74. Jeg måtte spise gluten i 4 uker for å få påvist cøliaki for noen år siden og kan med hånden på hjertet si at det er det verste jeg har opplevd. 2 uker med oppkast og beskjed fra helsevesenet at jeg måtte gjøre det på nytt, etterfulgt av 2 nye uker av helvete..
      Kan jo ikke holde på slik? Cøliaki er ille nok som det allerede er, og man burde vel ikke måtte gå igjennom enda mer bare for å få påvist noe man allerede vet, bare for litt ekstra i matbudsjettet. Det er vel tydelig nok for helsevesenet og Nav at du ikke tåler gluten hvis du ligger krøllet på gulvet på baderommet ved siden av doen hvis den sausen som var på kjøttkakene hadde gluten i seg..
      Sitter ofte klistret til skjermen så fort det dukker opp en overskrift på nett som sier “-Kur mot cøliaki rett rundt hjørnet”, men etter endel sånne mister man håpet litt etter litt, ettersom det som regel er det samme som blir nevnt med jevne mellomrom. Håper jo selvfølgelig at det gjøres fremskritt slik at vi en dag kan spise brød som ikke smuldrer opp så fort man tar i det (knekkebrød også for den saks skyld).
      Men sånn som det er nå, får vi bare gjøre det beste ut av situasjonen, og takke for at vi bor i et land som iallfall vet hva gluten er 😉 Lykke til videre!

    75. Yepp – vet nøyaktig hva du mener! OM du føler for en kjappis-bakeri-opplevelse har jo Baker Hansen ferskt glutenfritt hver dag – hvor en del av det smaker OK. Min kjappis-lunsj-favoritt, er allikevel Restaurant ASIA på Aker Brygge; de har de diggeste, fresheste, sunneste og fullstendig fritt for hva-enn-vi ikke trenger-i-tarmene-våre salater!! 🙂 Var der senest i dag med min kjære! 🙂 Check it out!!

    76. Jeg har hatt mye problemer med samme symptomer du snakker om, og var hos legen for å ta blodprøver for cøliaki. De slo ut som negative. Nå går jeg rundt og har vondt, og venter på henvisning til sykehuset for undersøkelse av tarmen. Jeg kan ikke tenke meg et liv med cøliaki og krysser alt jeg har for at det ikke er det. Samtidig så vil jeg finne ut hva som feiler meg, og cøliaki er jo noe man hvertfall kan behandle ved å spise riktig.

    77. Er veldig einig i innlegget ditt! Kom heim frå kursreise i går og skulle ete litt på Sola Flyplass før flyet gjekk. Eg forventa å bli henvist til ein salat eller tørre brødskjever då eg spurde om dei hadde noko glutenfritt på menyen. Blei henrykt av at eg fekk varme baguetter som var glutenfrie med ferskt pålegg! Det stod i sterk kontrast til dei to tørraste skjevene i historien på Gardermoen to dagar før.

    78. Enig i at det er litt pesete å få ta i mat, og støtten var nav burde vært høyere..men over til noen gode nyheter for deg som bor i Oslo 🙂 Baker Bruun har ferske glutenfrie bakevarer hver tirsdag (trur det er etter 12). De har boller som faktisk smaker boller, og skolebrød som smaker helt himmelsk…i tillegg har de flere andre nydelige ting. Alt dette kan fryses, og er like godt når det tines igjen. I tillegg anbefaler jeg Yaya på Majorstua (allergiinfo på menyen) og asian tapas som ligger i mathallen. På asian tapas har de glutenfrie crispy vårruller som er en perfekt vårrull, og de har også andre glutenfrie retter. Anbefaler også la crèpe rett på utsiden av mathallen, der får du gluten- og laktosefrie crèpes i utallige variasjoner 🙂 Har du god tid, dra til ultra på brynsenteret, tror de har bedre utvalg enn Majorstua 🙂 Hvis alt går i mot deg og du bare må ha no kjapt, ta deg en sushi med glutenfri soyasaus eller en pølse på Statoil med glutenfritt brød 😉

    79. Hei Sandra,
      Jeg fikk samme resultat som deg da jeg var hos lege. Fikk beskjed om å spise så mye gluten jeg klarer i 6-8 uker for å bryte ned tarmtottene før jeg tar Gastroskopi. Har fått time neste uke, håper det er verdt det… Sparte til og med på alle kvitteringer i 2 år siden jeg ble fortalt at NAV refunderte glutenfri kost når jeg ikke tålte gluten. Noe avslaget på min søknad motbeviste. Synes butikkene og bakeriene har fått mye bedre utvalg nå enn for 2 år siden. Vet at Baker Hansen satser mer på glutenfritt nå som yndlingsbakeriet mitt Bakefri er lagt ned :-/

    80. Det enkleste er å la være å spise mel i det hele tatt. Er selv både gluten soya sukker og laktose intolerant, men har sjelden problem med å spise ute. Jeg simpelthen unngår brød og mel. Dessuten kan du spise enda mere pålegg😁 tenk anderledes i stedet for å lete etter glutenfrie produkter som er dyre eller smakløse. Mitt tips!

    81. Kjenner meg så igjen! Tåler riktignok gluten, men har IBS og tåler ikke melk – verken melkefett, proteiner eller laktose, og det gjør virkelig hverdagen vanskelig til tider! Jeg hater å gå på restaurant, virkelig. Ikke bare for å komme med krav til maten, men også fordi jeg kjenner mange kokker og vet hvor mye de misliker å lage allergimat (og også hvor lite kunnskap de har om allergier generelt og hva folk reagerer på). Jeg priser meg lykkelig over at all mat nå skal merkes med allergener – også på restaurant og så videre, det gjør dagen min så mye lettere.

    82. Allergisk mot gluten, melk og sukker. Kommer meg ikke så langt. Kluter fått det påvist og føler jeg ikke kan spise noe annet enn grønnsaker som er grønne (kan ikke ha mange grønnsaker av andre farger inkludert potet og pasta) og rent kjøtt? er arbeidsledig student i tillegg så har ikke råd til å kjøpe så mye spesialprodukter heller?

    83. Takk for at du tar opp dette temaet Sandra. Kjenner meg godt igjen i det du forteller. Jeg trodde også lenge at jeg hadde cøliaki. Da jeg sliter med urolig mage, oppblåst, løs eller hard mage og generelt slapp i formen. Utslaget på gastropiskundersøkelse viste seg at jeg ikke har cøliaki. Var hos en akupunktør som påviste Hveteallergi. Livet mitt har ikke vært bedre siden jeg kuttet ut hvete. Hva med å prøve det?

    84. Glutenallergi/intolleranse er sikkert vanskelig, men laktoseintolleranse er ikke mye å klage på, sånn egentlig, hvis det er det eneste man har. Jeg er selv laktoseintollerant, og kan spise nesten alt, bare jeg lager det fra bunn av med laktosefri melk, smør eller fløte. Og gulost tåler man jo også ganske godt pga det lave laktoseinnholdet. Jeg lager også mye iskrem selv av laktosefri fløte, og det blir kjempegodt! Jeg syns i hvert fall ikke jeg har mye å klage på, men syns synd på de som ikke tåler gluten!

    85. dette er jo som å se magen min jo. Hadde vært spennende om du delte flere gf oppskrifter og middager. Jeg har selv cøliaki, men vi vet jo det at å spise glutenfritt er veldig trendy så flere hadde sikkert satt pris på oppskrifter også 😀
      Ønsker deg fortsatt en fin natt/morgen, du er en super søt jente. Digger låtene dine. 🙂

    86. Jeg fikk påvist cøliaki for 15 år siden. Da var utvalget dårlig, stort sett bare på helsekost man fikk kjøpt noe glutenfritt. Nå synes jeg utvalget er veldig bra, og har stort sett aldri møtt på noen problemer med å finne glutenfri mat når man er ute noen steder. Synes mange restauranter og cafe’er har flere glutenfrie alternativ 🙂

    87. Jeg fikk lyst til å kommentere fordi jeg blir lettere provosert av noen av kommentarene her. Jeg er student i klinisk ernæring, og vet derfor en god del om cøliaki og laktoseintoleranse. Dessverre har det blitt trendy å ha disse sykdommene, til tross for at kun 2% av befolkningen i Norge har cøliaki, og ca 5% laktoseintoleranse.
      Jeg sier dessverre, fordi gud og hverman tror de har disse sykdommene, tester deretter ut å leve fritt for gluten og laktose, og føler seg på mirakuløst vis bedre. Om denne bedringen faktisk kommer fra å kutte ut matvarene er ikke sikkert, det kan være at du blir flinkere til å spise jevnlig, at du spiser mer frukt og grønt, spiser mer hjemmelaget mat, eller kanskje du går ned i vekt og føler deg helt fantastisk pga det.
      Når du så prøver deg på å drikke melk, har slimhinnen i tarmen din satt ned laktaseproduksjonen(enzymet du trenger får å bryte ned melk, som laktoseintolerante ikke produserer) slik at du faktisk ikke tåler melk lenger, i hvert fall for en periode. Så ja, der klarte du å gjøre deg selv laktoseintolerant!
      Så finner du kanskje ut at å spise glutenfritt er dyrt og vil ha penga dine fra staten, men oi, du har jo ikke spist gluten på lenge, så den betennelsesreaksjonen i tynntarmen din, som kanskje var der da du spiste gluten, kan ikke lenger påvises. Og da må du faktisk gjennom noen helvetesuker der du spiser gluten daglig, fordi du var så dum(no offence, jeg skylder på trenden her) at du ikke gikk til legen først, FØR du prøvde å endre på dietten din. Brød kan gjøre ganske mange dårlig i magen, men det er ikke nødvendigvis gluten som har skylda. Gjær eller fructaner(en fodmap) kan det også være.
      Så ikke skyld på helsevesenet for at du bestemte deg for å være din egen lege, før du gikk til legen din med symptomene dine. Det er ikke en kamp du kjemper mot helsevesenet når du i deg selv er grunnen til at diagnosen ikke kunne bli stilt.
      Dette ble kanskje litt negativt, og er ikke ment personlig mot deg, Sandra, jeg ble bare litt oppgitt over hvor mange som ikke skjønner hva en cøliaki- eller laktoseintoleransediagnose betyr og innebærer. Jeg tviler ikke på at mange over her har faktiske og plagsomme symptomer, men selvdiagnostisering ut i fra hva som er trendy er ingen tjent med, hverken du eller helsevesenet.

    88. Hei , fjint du tar opp dette! Jeg har det på samme måte, at jeg ikke orker å spise gluten i 6 uker som min lege sa, for jeg må være opplagt og til stede i jobben min. Føler og at folk spør om testen “som bevis” og at de ikke tror meg. liker ikke og gjøte noe vesen av meg og vil ikke mase om denne glutenfrie maten. Har hørt at det kommer en ny test som vi bare kan ta, uten masse ubehag og det ser jeg frem til!! Nå har jeg masse overskudd etter jobb, er våken og tilstede og har overskudd til å trene 3-4 ganger i uka! Lykke til! Hilsen Anne 😊

    89. Hei Sandra! Helt enig med deg. Jeg har hatt cøliaki siden jeg var 5 år, og merker nå at folk tenker: å ja, ho er med på “den trenden”, hvis jeg sier jeg ikke kan spise gluten. Vanskelig å kjøpe ordentlig mat når en er utenfor huset, så jeg har alltid med meg glutenfritt på jobb og ellers. Eneste løsningen!

    90. Den værste kommentaren jeg vet om er, “men litt gjør vel ikke noe?” eller “kan du ikke ta toppen på den kaken? Den har ikke gluten i seg.” Og jeg HATER å spise ute på restaurant med venner og familie.. Jeg er dødsnervøs fra vi kommer inn til jeg har fått maten. Og gidder ikke begynne med gravidmagen og smertene som hører til den – grusomt!
      Cøliaki er undervurdert altså

    91. Hei Sandra!
      Jeg synes også det suger å ha matallergi. Jeg er enig i at det burde være like billig med gluten og melkefri-produkter som vanlig mat.
      Det er altfor dyrt! Og dette må vi gjøre noe med, synes jeg:)
      Hilsen, Giselle

    92. Ta en blodprøve som viser om dere har blodtype som reagerer på gluten. Jeg har før tatt masse blodprøver som viste at jeg “tåler” gluten, men etter noen år ble en annen type blodprøve tatt og da fikk jeg sett det svart på hvitt. Søker nå om støtte.

      1. Så etter at den ene legen etter den andre hadde undersøkt deg og sagt at du ikke har noen allergi, så fant du endelig en lege som var inkompetent nok til å gi deg den diagnosen du ville ha. Så du stoler på den legen, men ikke de 15 andre legen du prøvde først? Fordi de ga deg ikke svaret du ville ha tipper jeg..? Skjerp deg, du er ikke allergisk, du er lat, bortksjemt og stakkarslig.

    93. Hei,
      Min kjære og jeg skulle kose oss med litt ost (brie) og kjeks i går.
      Jeg trodde at kjeksen som ble satt frem var glutenfri, men den gang ei…☹️
      Spiste bare en halv kjeks, men det var tydeligvis nok. Ble skikkelig dårlig i magen.
      Skal ikke så mye til før kroppen reagerer !

    94. Hvis du synes det suger å leve med glutenallergi, så har jeg gode nyheter; det finnes ikke noe som heter glutenallergi. Alt sitter i hodet ditt, det er kun psykisk.

      For bare 30 år siden så måtte alle unger spise mat og drikke melk på skolen. Alle spiste og drakk stort sett det samme. Og ikke èn eneste unge hadde glutenallergi eller laktoseallergi. Ingen hadde det, det eksisterte ikke. Og alle overlevde, ingen døde av glutensjokk. Poenget mitt er at alle disse allergiene ikke finnes. Ingen er allergisk mot gluten, ingen er allergisk mot laktose. De bare tror de er det. De drikker et glass melk, føler litt smerte i magen også har de laktoseallergi. Det er galskap, rett og slett. Mental sykdom. I gamle dager ble de kalt hypokondere.

      Det er forresten det samme med flått. Folk er redde for å gå ut om sommeren, tenk om de blir angrepet av rasende flått som smitter dem med borriela eller noe. Vel, for bare 40 år siden så var det ingen som ble smittet av flått. Folk var ute hele sommeren men ingen ble syke. Fordi denne nymotens flåttsykdommen eksisterer ikke. Hvis den eksiterte så burde jeg ha vært død, jeg har tilbragt halve livet i gress utendørs. Men jeg har aldri blitt smittet med noe som heslt. Fordi de ikke eksisterer. Dere må ta dere sammen, dere sitter hjemme og er redde for deres egen skygge. Gluten er ikke farlig, melk er ikke farlig, de mentale problemene deres er farlige. De bør dere gjøre noe med.

    95. Klarer du å forklare for meg hvorfor ingen hadde glutenallergi for bare 30 år siden? Og er det mulig at de smertene du kjente ikke hadde noe som helst å gjøre med kjeksen du spiste? Du lager koblinger som kun eksisterer i ditt eget hodet. Du er et offer fordi du velger å være ett offer. Du er ikke allergisk mot gluten, fordi glutenallergi eksisterer ikke. Du sitter å venter og kjenner etter om det gjør vondt. Så selvfølgelig gjør det vondt. Prøv å slapp av og ikke tenk på det du spiser, det fungerer utmerket.

    96. Hei,
      Jeg skriver for å informere deg om at vi tilbyr private lån til en rente på 2%. Vi kan låne deg til å gjøre forretninger, styre en gård eller hva du vil gjøre som prosjekt. Kontakt oss direkte på e-post: ([email protected])
      Mine beste hilsener

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg