«Heels off» musikkvideopremiere fra en artist eller en kjendis?

Shit. 

Ja, jeg velger faktisk å starte dette innlegget med det. Jeg fant ikke ett bedre ord her jeg sitter. Ganske sliten etter dansetrening, men veldig klar for å slippe musikkvideo. For det var egentlig det jeg skulle skrive innlegg om idag, og video skal det bli. Men det er også en del andre ting som har surret rundt i hodet mitt den siste tiden som jeg gjerne vil skrive litt om. Plutselig gikk det opp for meg hvor mye som har skjedd siden jeg kom hjem fra USA for snart to år siden. Da jeg flyttet inn på gjesterommet til mormor, hugget ved hos stefaren min, hadde vaskejobb på treningssenter og jobbet på bakeri for å få endene til å møtes. Alt for å få muligheten til å realisere det som har vært drømmen siden jeg var en liten jente, å leve av å være artist.

Siden det har det gått temmelig i ett, og jeg innså nettopp at singelen jeg nettopp slapp, «Heels off» er den tiende låten med mitt navn på, som har blitt sluppet siden jeg kom hjem. Har jo skjedd veldig mye annet spennende og gøy altså, men det er tross alt musikken som er viktigst for meg. 

Men er jeg først og fremst en kjendis? Iallefall er det jeg oftest blir kalt. Egentlig sjelden artist, eller musiker. Mitt Dansecrew og kjendisen. Taxisjåføren i dag sa det var kult å ha en “kjendis” i bilen sin. En anmelder i Norges største avis, som anmeldte den forrige låta mi skrev at jeg ikke er en artist men «snarere en kjendis som driver med musikk» og at musikken min hørtes ut som «et substansløst lydspor til ankomst på rød løper, bakgrunnstøy i en God Kveld Norge reportasje». Jeg har både vært på God kveld Norge og stiller gjerne på røde løpere, men jeg har vel alikevel lov til å (stolt) kalle meg selv artist, uavhengig av hva folk mener om musikken min? Jeg som skriver alle låtene mine selv, jobber steinhardt i studio og primært lever av å lage og spille musikk..? 

Missforstå meg rett, jeg vet at jeg har gjort og gjør mye som ikke handler om musikk også. At mange alltid vil se på meg som en kjendis mer enn en artist uansett hva jeg gjør. Og jeg synes det er SUPERHYGGELIG når folk kommer bort til meg på gata for å slå av en prat eller ta bilde. Jeg tar det som ett stort kompliment at Idol Jr ville ha meg som dommer, at Mitt Dansecrew lot meg få være deltaker i programmet og at TV2 ville lage “Sandra Usensurert”. Jeg er utrolig heldig og veldig takknemlig! Men jeg er fortsatt en artist 😉

Jeg blir også kalt søt. Søt som en liten jente som står der og synger. Slik føles det iallefall noen ganger. Ikke en karrierekvinne som står på. Det fornærmer meg til tider, selv om jeg vet at mange sier det i beste mening.

Jeg tror mange jenter har det slik i jobben sin og i livet ellers. «Så flink du er» eller «så hyggelig du er», mye mer enn «du er modig» «jeg respekterer deg» 

Nå høres dette kanskje litt sutrete ut, og jeg blåser kanskje litt i mitt eget horn. Direkte (og dårlig?) oversatt fra engelsk. Men vet du hva, det får så være. Dette er min blogg, mine følelser og min egen usensurerte tumleplass. Jeg står for hvert ord jeg skriver her, samtidig som jeg også respekterer at alle har rett til sin egen mening.

Men så har jeg også lyst til å takke. Takke alle der ute som støtter, liker, følger og heier på meg. Uten dere så hadde ikke noe av alt det som har skjedd de siste to årene vært mulig. Jeg er kjempestolt over alt jeg har fått til, og utrolig takknemlig for at dere har gitt meg muligheten! 

Og til alle dere andre som ikke har sansen for meg og musikken min. Som synes det blir litt for mye, litt for ofte av og fra den blonde jenta fra Mosjøen som banner for mye. Jeg skulle ønske jeg litt oftere fikk et klapp på skulderen istedenfor et klapp på hodet. Så skal jeg prøve å slutte å banne så mye! Neia, joda.

Under finner dere den nye musikkvideoen min til «Heels Off» som jeg har gjort sammen med verdens beste dansecrew, Deep Down Dopeizm og som er regissert av fantastiske Christian Bastiansen. Håper dere liker den! 

 

Klem fra Sandra, kvinne, artist (og kjendis)

 

Kjøp “Heels Off” her: 
Spotify
iTunes
Wimp

28 kommentarer
    1. Du ER modig! Det er modig å holde hodet hevet og peise på til tross for at du blir forsøkt utdefinert som en bare en “søt kjendis”. Det er modig å jobbe beinhardt med den musikken du liker fremfor å tekkes kritikerne. Du er god til å markedsføre produktet ditt – deg selv – og derfor ser vi det blide fjeset ditt i ulike sammenhenger til stadighet. Det er ikke alle artister som er like gode til å få omtale. Det er noe å være stolt av!

    2. Du er den artisten i Norge med, UTEN TVIL, dei kuleste sangene! De er så uuutrolig fengende, og hver gang jeg hører PRTEY på radioen tror jeg det er en a-kjendis i USA som synger, for stemmen din er så utrolig BRA!!

    3. Hei Sandra. Kjempekul musikkvideo og fengende låt. Jeg synes du er den mest ærlige artisten i norge, det finnes mange flinke og ærlige, men sjeldent en kombinasjon. Du virker så jordnær, og det får folk til å like musikken du kommer med også. Fortsett slik du har gjort. Heier på deg, både i musikken og på tv for tiden 😉 lykke til.
      Klem fra Trondheim

    4. Jeg er vel en av de som har avskrevet deg som artist. Beklager det, for nå er du tilbake. Dette var en utrolig kul låt! Håper du fortsetter slik.

    5. Veldig proff og vellagd video som står i god stil til låten 🙂
      Du må bare heve deg over den kritikken og heller fokusere på alle de som liker deg og det du gjør for de finnes det mange av. Du er absolutt en artist med stor a. Du begynte jo din karriere i Idol helt tilbake i 2004 og er fortsatt den dag i dag mer aktuell enn noensinne. Det er utrolig få fra Idol som har klart å holde liv i karrieren så lenge og du er kanskje den av alle som har jobbet hardest. Du har virkelig gått inn for å lære deg musikkbransjen i ettertid av Idol og satt deg inn i hvordan du lager låter, skrive din egen musikk og utvikle et sound som er deg og unikt for deg. Mange artister fra slike talentkonkurranser får jo ferdigskrevne låter, men du har jobbet beinhardt for å finne deg selv som artist og det står det stor respekt av.
      Jeg tror mange er uvitende om hvor delaktig du faktisk er i musikken du jobber med og mange hadde nok hatt et annet syn på deg om de visste det. Jeg tror mange kritiserer av ren uvitenhet og da blir det jo på helt feil grunnlag. Det er det bare å ignorere. Det er bedre å fokusere på de som drar deg oppover. Det er de som er målgruppen din og som er interessert i å høre på/kjøpe musikken din uansett og det er de du må fokusere på å tilfredsstille.
      Det er jo ingenting galt ved å være med på tv-produksjoner. Det er jo en måte å promotere deg selv på og det er nok mange som oppdager deg som artist gjennom ulike tv-program. Det er vanskelig å slå gjennom som artist i Norge uten riktig markedsføring og da må man jo takke ja til slike tilbud for å være synlig i mediene og dermed få musikken sin ut til folket slik at du kan leve av den. Det er jo målet ditt som artist og det er helt naturlig at du gjør det du må for å oppnå det. Du skal ikke kutte ut slike ting bare fordi enkelte ikke liker det. Det er jo mange som liker det også. Jeg synes for eksempel alltid det er gøy å se deg i slike sammenhenger og du sprer alltid mye glede med ditt vinnende vesen.
      Jeg har alltid beundret deg for at du er så sterk og at du har hevet deg over kritikken du har fått. Det har jo dessverre vært en del av den, men du har aldri gitt opp og bare stått på for å nå drømmene dine. Du har hatt et stort pågangsmot og ikke latt deg knekke av de som har forsøkt å dra deg ned. Du har i tillegg alltid fremstått som en jordnær, hyggelig og sympatisk jente som ikke er så høy på seg selv. Det synes jeg er selve definisjonen på et godt forbilde og du skal være stolt av den du er og alt du har oppnådd. Vi er mange som heier på deg 🙂

    6. Du er en artist, du er en kjendis, men jammen er du et forbilde også! Ihvertfall for meg. Etter å ha sett Sandra usensurert og Mitt dancecrew har jeg fått inntrykk av at du er ei dame som jobber knallhardt, hele tiden for det du vil oppnå. Og du oppnår jo en hel masse også! Du er for meg en inspirasjon. Du beviser det at hvis man vil noe, og jobber hardt for det, så får man det til!
      💜

    7. Det skal mye til for å hevde seg i toppen og jeg beundrer at du er målrettet og har pågangsmot. At du blir oppfattet som søt kan jo ha en sammenheng med “pappaslillejente”stemmen din, den er nasal og ungpikeaktig. Jeg tror mange legger seg til en sånn stemme for å beskytte seg, men det er hjelp å få for å hente frem den riktige stemmen. Utseendemessig ER du jo også søt og smilende, det teller vel noe når noen uttaler seg om deg. Synes du skal være stolt av å bli sett på som søt jeg, det er vel et fint kompliment?

    8. Du lager bra musikk og har bygget en karriere for deg selv. Du er en nydelig sterk kvinne! 🙂 Også har du et av de fineste smilene i verden 🙂

    9. Du er en ARTIST! En talentfull en også. Jeg vil berømme deg for å være så ekte, er så mange som ikke er det nå for tiden. Du viser følelser og tørr å være deg selv!
      Du er et flott forbilde! Takk.

    10. Jeg som akkurat tenkte at nå, NÅ har Sandra blitt en flott kvinne og en skikkelig artist vi kan være stolt av! Shit så stolt jeg er av å være nordlending! Du er så ærlig og nydelig i måten du bærer deg selv på! Takk for musikken din Sandra! Lillemann i huset er kresen som fy F på musikk, 20 mnd gammel! Men Sandra kan vi høre på! 🙂

    11. Du skriver : Jeg tror mange jenter har det slik i jobben sin og i livet ellers. «Så flink du er» eller «så hyggelig du er», mye mer enn «du er modig» «jeg respekterer deg»
      Jeg har aldri faatt hoere det av noen i hele mitt liv. Aa aldri hoere at man er soet, hyggelig, pen etc er ogsaa litt trist. Etter mange aar med aa aldri hoere slikt saa foeler man seg mer som en maskin enn kvinne. MEN jeg faar hoere at jeg er modig og at jeg blir respektert ++++, saa regner med at det er bedre enn ingenting 🙂

    12. Draculaila: Så deilig for deg da:) Kanskje jeg har ordlagt meg på en måte som er lett å missoppfatte. Jeg mener ikke at det IKKE er hyggelig å høre at man er søt. Selvfølgelig er det det. Men det er ofte i en sånn type tilbakemelding at jeg føler jeg blir snakket til som om jeg er ett barn, ikke en kvinne. Skjønner du hva jeg mener? Men, “Så søt du er når du smiler” er ett koselig kompliment 🙂

    13. Bra innlegg og godt du setter fokus på det. Det angår nok mange jenter/kvinner i forskjellige bransjer. Selv har jeg mange ganger blitt spurt “hvor ofte jeg spiser middag med sjefen min” siden de reagerer på at jeg er ung i lederstilling. Får også mer komplimenter for utseende mitt enn jobben jeg gjør. Det kan være utrolig demotiverende men kanskje også et lite dytt i ræva til å bare stå på enda hardere.
      Det er trist at vi kvinner må “bevise” oss selv så mye mer enn menn.. Eksempelvis, om en mann ytrer sin mening om noe i en gruppe, da har han ryggrad. Om en kvinne gjør det samme så er hun en bitch.
      Må ærlig innrømme at jeg ante ikke at du skrev egen musikk, jobbet deltidsjobber for å finansiere det og at du lagde låter for andre artister i tillegg. Det lærte jeg av å se på TV2-serien din og har virkelig oppdaget deg på nytt. Du er ikke bare en veldig pen og sjarmerne dame med en herlig dialekt, men du har så mye talent og sjel i alt du gjør.
      Jeg føler med deg og jeg heier på deg. Vi trenger litt mindre Tone Damli-hysteri (som forsåvidt er mest kjent for å gå rundt å være pen i dyre klær, ikke musikken noen lager for henne), og det er ikke for å trolle frøken Damli overhodet, men du har helt rett – du er en arist. Mer enn mange andre i Norge som media så fint smykker med tittelen.
      Bare stå på videre, Sandra, med akkurat det du gjør. Du har hele pakka og Norge trenger flere som deg, alle har bare ikke helt skjønt det enda!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg